فیبروم رحم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

فیبروم رحم چیست

هر نوع توده غیر متعارف در بافت‌های بدن می‌تواند خطرناک باشد و نادیده گرفتن آنها مشکل آفرین می‌شود. در نظر داشته باشید حتی توده‌های غیر سرطانی نیز می‌توانند باعث بیماری‌های خاص شوند، بنابراین در صورت تشخیص هر نوع توده در بافت‌های بدن خود باید به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید. یکی از همین توده‌های غیر سرطانی فیبروم نام دارد که در داخل و خارج رحم ایجاد می‌شود و رشد می‌کند. در صورتی که این توده‌ها کوچک هستند لازم نیست برای درمان آنها دست به کار شوید اما در صورت مواجه با توده‌های بزرگ‌تر بهتر است به سراغ متخصصان حرفه‌ای ناباروری یا زنان و زایمان بروید. در این راهنما شما را به طور کامل با این توده‌های رحمی، علت ایجاد ، علائم و روش‌های درمان آنها آشنا خواهیم کرد.

فیبروم رحم چیست؟

توده‌های غیرنرمالی که بر روی بافت عضلانی رحم به وجود می‌آیند، فیبروم رحم نام دارند. این توده‌ها در قسمت‌های مختلف رحم قابل رشد هستند و به طور معمول در دهانه رحم و لوله‌های فالوپ قابل مشاهده خواهند بود. با وجود اینکه این توده‌های ضایع سرطانی نیستند اما با مشکلات و عوارضی همراه هستند.

در واقع این توده‌های خوش خیم می‌توانند در ناحیه رحم درد شدیدی ایجاد کنند یا اینکه با خونریزی شدیدی همراه باشند. در برخی موارد نیز باعث نامنظم شدن عادات ماهانه می‌شوند. این در حالی است که برخی از بانوان مبتلا به این معضل با هیچ علائمی روبرو نیستند و از توده‌های بافت رحم خود آگاهی ندارند.

اگر در مراحل ابتدایی رشد این توده‌های غیر سرطانی آنها را تشخیص دهید و درصدد درمان برآیید، به راحتی می‌توانید از شر آنها خلاص شوید. روش‌های درمان مختلفی برای توده‌های بافت رحم تعبیه و طراحی شده که بیش از هر چیزی به اندازه این توده‌ها بستگی دارد.

علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟

متخصصان زیادی در این حوزه تحقیق و جستجو انجام داده‌اند اما نمی‌توان دلیل مشخصی برای به وجود آمدن این توده‌ها بر روی رحم ذکر کرد. البته رابطه مستقیمی میان این نوع توده‌ها و هورمون استروژن وجود دارد که ممکن است به علت ایجاد آنها نیز مرتبط باشد. این بیماری بیشتر در سال‌هایی رخ می‌دهد که بانوان برای باروری آمادگی دارند.

می‌توان گفت با گذر کردن از سن باروری و رسیدن به دوران یائسگی این توده‌ها کوچک می‌شوند. علت اصلی بروز این توده‌ها بر روی بافت عضلانی رحم، هورمون استروژن است، از این رو افرادی که از روش‌های هورمون درمانی کمک می‌گیرند، ممکن است با رشد این توده‌ها روبرو شوند.

علاوه بر هورمون استروژن، مصرف بیش از حد الکل و کافئین نیز می‌تواند از دیگر علایل بروز این عارضه محسوب شود. در برخی موارد مسائل ژنتیکی به رشد این توده‌ها در بافت رحم کمک می‌کند. در ضمن هر چه سلامت بانوان کمتر باشد، احتمال بروز چنین بیماری در آنها بیشتر خواهد بود. برخی دیگر از دلایل شایع این بیماری را در زیر نام می‌بریم:

  • چاقی بیش از حد
  • فشار خون بالا
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز

علائم فیبروم رحم

با اینکه فیبروم رحم در بیشتر موارد علائم مشخص و واضحی ندارد اما در برخی مواقع نیز فرد بیمار با علائمی روبرو می‌شود. برای مثال ترشحات فیبروم رحم یکی از علائم اصلی تشخیص این بیماری است که در برخی موارد با خونریزی شدید نیز همراه خواهد بود.

  حاملگی خارج از رحم چیست و چه علایمی دارد؟

متاسفانه برخی از بانوانی که به این عارضه دچار هستند، دوران قاعدگی طولانی و سختی را تجربه می‌کنند. در ضمن ممکن است در بین دوران قاعدگی خود با خونریزی روبرو شوند. علاوه بر این علائم، وجود توده‌های عضلانی رحم با علائم دیگری نیز همراه است که در زیر آنها را نام می‌بریم:

  • تکرر ادرار
  • دفع ادرار در چند مرحله
  • درد شدید کمر
  • یبوست
  • درد شدید در لگن
  • احساس فشار در لگن
  • درد شدید در دوران قاعدگی
  • احساس درد شدید به هنگام برقراری رابطه جنسی

روش‌های درمان فیبروم رحم

در صورتی که بعد از تشخیص دقیق متخصص زنان و زایمان یا ناباروری از وجود توده در رحم خود مطمئن شدید، باید بلافاصله برای درمان این عارضه اقدام کنید. ناگفته نماند در بیشتر موارد این توده‌ها بسیار کوچک هستند و به روش درمان خاصی نیاز ندارند.

اما اگر با علائم آزار دهنده مربوط به توده‌های بافت عضلانی رحم خود روبرو هستید، براساس نظریه متخصص خود و با توجه به اندازه این توده‌ها می‌توانید یکی از روش‌های درمان را تجربه کنید. در برخی موارد شما با مصرف داروهای ویژه و تجویزشده می‌توانید سایز این توده‌ها را در رحم خود کاهش دهید.

روش‌های درمانی مختلفی برای رفع این عارضه وجود دارد که در بخش‌های بعدی راهنما به طور مفصل هر یک از این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

مصرف قرص برای فیبروم رحم

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان فیبروم رحم، دارو درمانی است. شما با مصرف داروهای هورمونی می‌توانید از رشد این توده‌های رحمی جلوگیری کنید و به مرور از شر آنها خلاص شوید. داروهای کنترل‌کننده هورمون بدن به کوچک شدن این توده‌ها کمک می‌کنند.

هر چه سطح استروژن و پروژسترون بدن شما کاهش یابد، بدون شک سایز این توده‌ها نیز کوچک‌تر می‌شود. البته در برخی موارد مصرف داروهای هورمونی بر روی دوران قاعدگی بانوان تاثیرگذار است. علاوه بر داروهای شیمیایی شما می‌توانید از قرص‌ها و کپسول‌های گیاهی درمان توده‌های رحم استفاده کنید.

ناگفته نماند باید از داروهایی استفاده کنید که متخصص حاضر در این حوزه بعد از معاینه بدن شما تجویز کند. زمان و نحوه مصرف داروها نیز بسیار مهم است. اگر داروها را به درستی مصرف نکنید، به طور حتم نتیجه مثبتی مشاهده نخواهید کرد.

جراحی فیبروم رحم

یکی از روش‌های درمان توده‌های رحم خارج کردن آنها است. با اینکه این توده‌ها در بیشتر موارد خوش خیم هستند و نیاز به درمان ندارند اما در برخی موارد متخصص عمل فیبروم رحم را توصیه می‌کند. با توجه به شکل فیبروم رحم و بعد از معاینه کامل، متخصص می‌تواند این روش درمان را به مرحله اجرا بگذارد.

اگر سایز فیبروم خیلی بزرگ باشد و باعث خونریزی شدید شود، بهتر است این توده را از رحم رحم خارج کرد. بیمار باید برای انجام این عمل رضایت کامل داشته باشد و با توجه به تشخیص پزشک براساس یکی از روش‌های جراحی، درمان این توده را تجربه کند. روش‌های جراحی این توده‌ها را در زیر توضیح می‌دهیم:

  • جراحی از طریق لاپاراتومی: لاپاراتومی یک روش جراحی باز است که برای خارج کردن توده‌های روی سطح رحم کاربرد دارد. اگر تعداد توده‌های موجود در رحم بیش از حد باشند، این روش می‌تواند گزینه مناسبی برای جراحی محسوب شود. جراحی لاپاراتومی به ظرافت بیشتری نیاز دارد.
  • جراحی از طریق لاپاراسکوپی: در صورتی که تعداد توده‌های درون رحم کم باشد از روش لاپاراسکوپی یا جراحی لیزری استفاده می‌شود.
  • جراحی از طریق هیستروسکوپی: این روش جراحی از طریق یک وسیله به نام هیستروسکوپ انجام می‌شود و با هیچ برشی همراه نیست. می‌توان گفت هیستروسکوپی بهترین روش جراحی برای خارج کردن توده‌های رحم است.
  قرص کلومیفن بهترین درمان برای مردان و زنان

برداشتن رحم بخاطر فیبروم

اگر بیمار به دلیل وجود توده‌های رحمی از درد شدیدی رنج ببرد یا خونریزی رحم او قابل کنترل نباشد، به تشخیص متخصص باید رحم فرد بیمار برداشته شود. البته قبل از اقدام برای برداشتن رحم، متخصص سعی دارد از روش‌های دارو درمانی و جراحی‌های خارج کردن توده‌های رحمی کمک بگیرد.

به عبارت دیگر متخصصان زنان و زایمان سعی دارند تا جای ممکن رحم را دست نخورده نگه‌دارند اما اگر هیچ یک از روش‌های درمانی این عارضه را رفع نکنند، تنها روش درمانی باقی مانده برداشتن رحم خواهد بود. می‌توان گفت یکی از شایع‌ترین دلایل برداشتن رحم همین توده‌های موجود بر روی بافت عضلانی رحم هستند.

فیبروم رحم

درمان فیبروم رحم با طب سنتی

از آنجایی که فیبروم رحم در بیشتر موارد خوش خیم است، لازم نیست برای درمان آن جراحی انجام داد، بنابراین با کمک طب سنتی نیز می‌توان این عارضه را رفع کرد. داروهای موجود در طب سنتی تا حد زیادی به کوچک شدن این توده‌ها کمک می‌کنند و لازم نیست فرد بیمار رحم خود را بردارد یا جراحی‌هایی برای خارج کردن توده‌های رحمی تجربه کند.

حتی اگر داروهای سنتی نتوانند این توده‌ها را به طور کامل رفع کنند، بدون شک در کاهش خونریزی و درد شدید بیمار تاثیرگذار هستند. در طب سنتی با حجامت و بادکش کردن نیز می‌توان به درمان برخی از بیماری‌های واژینال کمک کرد؛ زیرا هر نوع آلودگی از بدن خارج می‌شود.

زالو درمانی برای فیبروم رحم

زالو درمانی نیز یکی از روش‌های درمانی سنتی برای رفع توده عضلانی رحم، ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک است که باید تحت نظر افراد متخصص انجام شود. برخی از متخصصان این حوزه معتقد هستند که زالو درمانی روشی قطعی برای درمان مشکلات توده‌های عضلانی رحم است که شما را از شر جراحی‌ها راحت می‌کند.

ناگفته نماند زالو درمانی برای رفع این توده‌ها کار ساده‌ای نیست و به تجربه نیاز دارد. بعد از انجام سونوگرافی و تایید وجود این عارضه، شما می‌توانید از روش زالو درمانی و بادکش برای درمان مشکل رحم خود کمک بگیرید. فراموش نکنید، روش‌های سنتی همیشه پاسخگو نخواهند بود.

آیا فیبروم رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

متاسفانه برخی از بانوان با مشکل ریزش مو روبرو هستند و تصور می‌کنند شاید این معضل به فیبروم رحم آنها مرتبط باشد. این در حالی است که توده‌های عضلانی رحم به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی‌شوند اما عوارض ناشی از آنها می‌تواند دلیل ریزش مو باشد.

  آیا ویار جنین پسر و دختر فرق دارد؟

برای مثال اگر فرد به این عارضه دچار باشد، ممکن است با خونریزی شدید روبرو شود. در نتیجه این خونریزی دچار کم‌خونی خواهد شد و در اثر کم‌خونی ممکن است ریزش مو را تجربه کند. از این رو توده‌های عضلانی رحم به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی‌شوند اما می‌توانند بر روی این مشکل تاثیرگذار باشند. برخی از علل مربوط به توده‌های رحم که باعث ریزش مو می‌شوند عبارت هستند از:

  • اختلال عملکرد تخمدان‌ها و تخمک گذاری
  • بهم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی
  • اختلال در هورمون‌های زنانه
  • افزایش وزن
  • پریودی نامنظم
  • تاخیر در دوران قاعدگی

آیا فیبروم رحم باعث نازایی می‌شود؟

فیبروم رحم در واقع توده غیر سرطانی بر روی رحم است اما اگر رشد مضاعف داشته باشد و به موقع درمان نشود، ممکن است عوارض و عواقبی به همراه داشته باشد که نازایی یکی از این عوارض خواهد بود. در برخی موارد نیز افراد مبتلا به این عارضه باردار می‌شوند اما بهتر است قبل از اقدام برای بارداری توده‌های رحم خود را رفع کنید.

متاسفانه این توده‌ها در برخی موارد می‌توانند باعث زایمان زودرس شوند یا جفت را جدا کنند. در ضمن برخی از افراد مبتلا به این بیماری در دوران بارداری خود هیچ پیشرفتی نخواهند داشت. بدین ترتیب سعی کنید قبل از باردار شدن عارضه مربوط به توده‌های رحمی خود را رفع کنید.

انتخاب بهترین دکتر جراح فیبروم رحم

اکنون که با روش‌های مختلف جراحی برای رفع این توده‌های رحمی آشنا شدید، شاید برایتان سوال شود که چگونه بهترین جراح فیبروم رحم را پیدا کنید. از آنجایی که متخصصان زیادی در این حوزه فعالیت دارند، پیدا کردن بهترین جراح با چالش‌های زیادی روبرو خواهد بود.

برای انتخاب بهترین جراح در ابتدا سعی کنید اطلاعات کاملی از تجربه و تخصص پزشک مورد نظر به دست آورید. نظرات سایر بیماران را مورد بررسی دقیق قرار دهید و سپس بعد از مشاوره دقیق برای جراحی آماده شوید. برخی از کلینیک‌های ناباروری نیز بهترین جراحان را به شما معرفی خواهند کرد.

برای مثال مرکز ناباروری رستاک یکی از کلینیک‌های درمانی است که یک تیم متخصص در زمینه درمان ناباروری و جراحی توده‌های عضلانی رحم دارد. از این رو برای درمان قطعی مشکل توده‌های رحم خود می‌توانید به سراغ جراحان حرفه‌ای این کلینیک بروید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با علائم، روش‌های درمانی و جراحی توده‌های عضلانی رحم آشنا کنیم تا در صورت روبرو شدن با این عارضه خیلی سریع اقدام کنید. اگر هر یک از علائم وجود این توده‌ها را بر روی رحم خود دارید، درنگ نکنید و به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید تا هر چه سریع‌تر با روش‌های ساده همانند دارو درمانی از شر این عارضه خلاص شوید.

شاید با روش‌های طب سنتی بتوانید از رشد این توده‌ها جلوگیری کنید اما مراجعه به متخصصان حرفه‌ای ناباروری یا زنان و زایمان روش بهتری برای درمان توده‌های رحمی است. هر چه این توده‌ها را نادیده بگیرید امکان رشد بیشتر آنها افزایش می‌یابد.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »