روش های سقط جنین، علایم و عوارض

روش های سقط جنین، علایم و عوارض

سالانه حدود 73 میلیون سقط جنین در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. از هر 10 مورد حاملگی‌های ناخواسته، حداقل 6 مورد از آنها جنین را سقط می‌کنند و از هر 10 حاملگی برنامه‌ریزی شده حداقل 3 مورد آنها به صورت ناخواسته فرزند خود را از دست می‌دهند. مراقبت‌های مربوط به قبل و بعد از این کار جزء خدمات بسیاری مهمی هستند که در برخی از کلینیک‌های ناباروری زیر نظر متخصصان زنان و زایمان ارائه می‌شود. به طور معمول بانوان و زوجین برای سقط فرزند خود 2 روش پیش روی خود دارند. برای اینکه بیشتر با این روش‌ها و روند آنها آشنا شوید، می‌توانید مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

دلایل سقط جنین

اگر شما نیز به سقط فکر می‌کنید، تنها نیستید. سالانه میلیون‌ها نفر با حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده مواجه می‌شوند؛ زیرا از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نکرده‌اند و از هر 10 نفر آنها حداقل 4 نفر برای سقط اقدامات لازم را انجام می‌دهند. برخی از افراد نیز در طول بارداری برنامه‌ریزی شده خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند که باید جنین را سقط کنند.

در برخی موارد تصمیم‌گیری در مورد انجام سقط آسان است اما در اکثر مواقع سقط کردن کار سختی خواهد بود. هر یک از زوجین براساس دلایل منحصر به فرد و خاص خود برای سقط دست به کار می‌شوند. برخی از رایج‌ترین دلایلی که افراد مجبور به سقط می‌شوند را در زیر نام می‌بریم:

  • زوجین هنوز برای مادر و پدر شدن آماده نیستند و می‌خواهند زمانی بچه‌دار شوند که فرزند آنها بهترین پدر و مادر را داشته باشد
  • شرایط زندگی آنها برای بچه‌دار شدن مناسب نیست
  • زوجین در حال تحصیل هستند و هنوز کار ثابتی ندارند و به اهداف خود نرسیده‌اند
  • بارداری و زایمان برای مادر خطرناک است
  • جنین با مشکلاتی همراه است و وضعیت سلامتی آن خوب نیست
  • ممکن است بعد زایمان جنین به کودک معلول یا بیمار تبدیل شود

دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارند که هر کسی با توجه به شرایطی که دارد بهترین تصمیم را می‌گیرد. در اکثر موارد زوجینی تصمیم به سقط می‌گیرند که از سلامت جنین خود مطمئن نیستند و دوست ندارند کودکی معلول یا ناتوان را به دنیا آورند.

سقط جنین به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

در اغلب موارد سقط جنین به دلایل اختصاصی که برای زوجین یا جنین رخ می‌دهد، قابل انجام خواهد بود. در بیشتر کلینیک‌های ناباروری برای سقط از 2 روش استفاده می‌شود که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم:

  • ایمن‌ترین و بهترین روش برای سقط استفاده از داروهای مخصوص و تحت نظر متخصصان حرفه‌ای است.
  • روش دوم نیز جراحی تحت نظر بهترین و معتبرترین جراحان حاضر در حوزه زنان و زایمان خواهد بود.

با توجه به عمر جنین، این کار می‌تواند در منزل و بدون حضور پزشک متخصص انجام شود اما اگر جنین عمر زیادی داشته باشد نباید بیرون کلینیک یا بیمارستان عمل سقط را انجام داد. طی 12 هفته اول بارداری سقط راحت‌تر انجام می‌شود.

ناگفته نماند اگر قصد دارید در منزل خود این کار را انجام دهید، باید اطلاعات دقیقی از روند سقط داشته باشید. از داروهای باکیفیت و مناسب استفاده کنید و همچنین تحت حمایت و پشتیبانی یک متخصص برای سقط انجام شوید. در ضمن مراقبت‌های بعد از سقط را نیز جدی بگیرید.

  بارداری پوچ چیست؟

قرص سقط جنین

 

 قوی ترین چیز برای سقط جنین 

براساس توصیه متخصصان 2 دارو به نام میفپریستون و میزوپروستول برای سقط کارآمد هستند. البته مصرف میزوپروستول به تنهایی نیز باعث سقط می‌شود. برای سقط دارویی، باید به تجویز پزشک در ابتدا از قرص میفپریستون استفاده کنید.

بارداری برای رشد طبیعی به هورمونی به نام پروژسترون نیاز دارد و این دارو پروژسترون بدن شما را مسدود می‌کند و باعث رشد طبیعی در دوران بارداری می‌شود. در ادامه و حداکثر 48 ساعت بعد از مصرف قرص اول باید میزوپروستول مصرف کنید. این دارو نیز باعث گرفتگی و خونریزی می‌شود و رحم شما را تخلیه می‌کند.

با مصرف این داروها شما حالی شبیه به پریود سخت و سنگینی را تجربه می‌کنید و با توجه به شرایط فیزیکی شما خیلی طولانی نخواهد بود. در صورتی که بعد از مصرف این دارو و طی 24 ساعت دچار خونریزی نشدید، باید با متخصص زنان و زایمان منتخب خود تماس بگیرید و از او کمک یا راهنمایی بخواهید.

جراحی سقط جنین

در کلینیک منتخب خود می‌توانید با استفاده از ساکشن جنین را از رحم خود خارج کنید. به عبارت دیگر سقط جنین در کلینیک به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. متخصص بعد از معاینه و بررسی وضعیت سلامت شما، بهترین روش سقط را برای شما انتخاب می‌کند و انجام می‌دهد.

به زبان ساده متخصص می‌داند کدام روش برای شما مناسب است. البته انتخاب بهترین روش به مدت زمان و دوره بارداری شما نیز بستگی دارد. در ادامه 2 روش رایج سقط در کلینیک را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • سقط با ساکشن: این روش رایج‌ترین راه‌حل برای سقط در کلینیک است. متخصص از دستگاه مکش ملایمی برای تخلیه رحم استفاده می‌کند. این روش برای کسانی مناسب است که بارداری 14 تا 16 هفتگی را تجربه کرده‌اند.
  • جراحی و تخلیه رحم: به جز ساکشن متخصصان از ابزار دیگری نیز برای تخلیه رحم مادر استفاده می‌کنند. جراحی سقط حتی در اواخر بارداری نیز قابل انجام است. این روش باید تحت نظر بهترین متخصصان حرفه‌ای حاضر در زمینه ناباروری یا زنان و زایمان انجام شود.

آیا سقط جنین خطرناک است؟

در صورتی که سقط جنین را به طور اصولی و تحت نظر متخصصان حرفه‌ای انجام دهید، این روند هیچ خطری ندارد. در واقع سقط نیز همانند هر روش درمانی دیگر تنها عوارض جزئی به همراه دارد که البته این عوارض به تخصص پزشک منتخب شما و وضعیت سلامتی‌تان وابسته است.

در صورتی که قصد دارید به هر دلیلی این کار را انجام دهید، باید از پزشکان حرفه‌ای حاضر در این حوزه کمک بگیرید و آموزش‌های لازم را از آنها دریافت کنید. توجه داشته باشید نباید خودتان به طور شخصی و بدون نظر متخصص برای سقط دست به کار شوید؛ زیرا سقط بدون توجه حضور متخصصان ممکن است خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

سقط دارویی را می‌توانید در منزل خود و به تنهایی انجام دهید اما برای سقط دارویی امن نیز باید به اطلاعات دقیقی دسترسی داشته باشید و از داروهای مناسب برای سقط استفاده کنید. عدم توجه به توصیه‌های متخصصان می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد که ناباروری زنان نیز یکی از عارضه‌های سقط بدون آگاهی است.

آیا سقط جنین درد دارد؟

متخصص سقط جنین

سقط شاید با درد و شرایط سختی همراه باشد اما متخصصان تا جای ممکن در کنترل و مدیریت درد به شما کمک می‌کنند. برای مثال به منظور سقط جنین در کلینیک، متخصصان از بی‌حسی موضعی کمک می‌گیرند. در واقع 600 تا 800 میلی گرم ایبوپروفن درد شما را تسکین می‌دهد.

  زگیل تناسلی یا اچ پی وی : تشخیص و درمان

علاوه بر این، پزشک می‌تواند یک داروی خوراکی برای تسکین درد و آرامش بخشیدن به شما پیشنهاد دهد. با مصرف این داروها شما در زمان بیداری خود درد زیادی را احساس نمی‌کنید. در صورتی که از آرام‌بخش‌های سنگین کمک بگیرید، بدون شک خواب طولانی خواهید داشت.

مراقبت‌های قبل از سقط جنین

بعد از اینکه قرار ملاقات با متخصص مورد نظر خود را برنامه‌ریزی می‌کنید و روند سقط جنین را انجام می‌دهید، باید طبق دستور العمل‌های پزشک دست به کار شوید. در صورتی که با استفاده از روش جراحی قصد سقط دارید، باید از نیمه شب قبل از جراحی خود ناشتا بمانید و چیزی نخورید.

در ادامه بعد از ورود به کلینیک باید مدارک لازم را ارائه دهید و فرم‌های مورد نظر را پر کنید. در نظر داشته باشید باید به سوالات مربوط به سابقه پزشکی خود با دقت پاسخ دهید. در ادامه متخصص معاینه فیزیکی شما را تکمیل می‌کند و از شما آزمایش بارداری می‌گیرد.

همچنین آزمایش خون نیز از جمله مراحلی است که قبل از سقط باید انجام شود. برخی از آزمایش‌ها همانند غربالگری عفونت‌های مقاربتی نیز از دیگر آزمایش‌های اضافی است که توسط متخصصان و پزشکان انجام می‌شود. سونوگرافی نیز باید قبل از سقط انجام شود تا محل دقیق جنین تعیین شده و ناهنجاری‌های رحم نیز به طور کامل مشاهده شود.

شاید تمام این آزمایش‌ها و نکات قبل از سقط خیلی زیاد و سخت به نظر برسند اما متخصصان این مراحل را طی یک جلسه مشاوره کوتاه انجام می‌دهند. سپس با بررسی وضعیت شما تصمیم می‌گیرند که کدام روش برای شما مناسب خواهد بود.

مشاوره حضوری بهترین روش برای کسب اطلاعات در مورد مراقبت‌های قبل از سقط است. برای اینکه سقط راحت‌ترین را تجربه کنید باید 18 تا 72 ساعت قبل از سقط براساس توصیه‌های متخصص خود فعالیت‌های ساده‌تری انجام دهید تا خطرات حاصل از این روند تا جای ممکن کاهش یابد.

بعد از سقط جنین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بعد از سقط جنین تنها لازم است 30 دقیقه در کلینیک استراحت کنید. در واقع تا قبل از اینکه به منزل خود بروید، می‌توانید در مطب متخصص استراحت کنید و دوره نقاهت خود را بگذرانید. در صورتی که از داروی آرام‌بخش استفاده کرده‌اید، بدون شک نمی‌توانید رانندگی کنید، پس باید یک همراه داشته باشید تا شما را به منزل برساند.

متخصص نسخه دارویی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک را به شما پیشنهاد می‌کند. احتمال دارد تا چند روز بعد از سقط در شکم و رحم خود احساس گرفتگی داشته باشید و حتی تا 2 هفته خونریزی خفیفی را تجربه کنید.

بیشتر دردها و گرفتگی‌های بعد از سقط به طور موثر با مصرف مسکن‌های تجویزی همانند استامینوفن، ایبوپروفن یا کدئین درمان می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از سقط جنین

سقط جنین در نیم ساعت

در طول روزی که سقط انجام داده‌اید باید استراحت کنید. با توجه به ضعف بدنی خود شاید بهتر باشد 2 روزی را به طور کامل در تخت بگذرانید. برای اینکه زودتر سلامتی خود را به دست آورید باید به توصیه‌ها و نکات مهم ذکر شده توسط جراح خود توجه کنید و طبق آنها پیش روید. برخی از این توصیه‌ها را در زیر نام می‌بریم:

  • تا چند روز اول بعد از سقط از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید
  • طبق توصیه پزشک و جراح خود در زمان مناسب رابطه جنسی برقرار کنید
  • برای استفاده مجدد از تامپون باید براساس نظر متخصص منتخب خود دست به کار شوید
  • بهتر است تا یک ماه بعد از سقط چیزی درون واژن خود فرو نکنید
  آمپول پروژسترون برای چیست و چه کاربردی دارد؟

هزینه سقط جنین

هزینه سقط جنین به هفته بارداری شما، نوع ماده بیهوشی، داروی آرام‌بخش، میزان درد، وضعیت سلامت، محل انجام سقط و بودجه شما بستگی دارد. بسیاری از کلینیک‌ها براساس میزان درآمد شما گزینه‌های مختلفی را پیش رویتان قرار می‌دهند. برای اینکه بهترین روش سقط متناسب با وضعیت سلامت خود را بیابید باید از کمک متخصصان حرفه‌ای استفاده کنید.

در نظر داشته باشید هر چه دوره بارداری شما کوتاه‌تر باشد، هزینه سقط کمتر خواهد بود. برای مثال سقط در هفته‌های 4 تا 12 دوره بارداری ارزان‌تر از سقط در هفته‌های 13 تا 16 بارداری است. همچنین سقط کردن در هفته 17 تا 21 دوره بارداری گران‌ترین هزینه‌ها را به همراه دارد.

ساکشن کردن نسبت به دارو درمانی هزینه‌های بیشتری دارد. البته جراحی و تخلیه رحم در واقع گران‌ترین روش سقط محسوب می‌شود. به طور کلی هزینه سقط جنین متغیر است و به عوامل یا فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در برخی موارد با توجه به شرایط سلامتی و وضعیت شما ممکن است گران‌تر باشد.

بی‌حسی موضعی نیز یکی دیگر از عواملی است باعث افزایش هزینه سقط می‌شود. بهترین زمان برای سقط هفته 5 تا 10 بارداری است؛ زیرا در این دوران با دارو درمانی می‌توانید سقط انجام دهید که این روش ارزان‌ترین راه‌حل برای سقط است.

چگونه از سقط جنین و ناباروری جلوگیری کنیم؟

متاسفانه برخی از بانوان با مشکلات مربوط به ناباروری دچار هستند و همین مسئله باعث سقط جنین می‌شود؛ زیرا رحم آنها توانایی نگه‌داری از جنین را ندارد. در برخی موارد نیز به دلیل وضعیت سلامت پدر و مادر، جنین به درستی رشد نمی‌کند و با ناهنجاری‌هایی همراه است که این معضلات نیز به سقط منجر می‌شوند.

برای اینکه با مشکل سقط روبرو نشوید و بتوانید بارداری سالم‌تری داشته باشید، بهتر است تحت نظر متخصصان حرفه‌ای برای بارداری خود برنامه‌ریزی کنید و دست به کار شوید. کلینیک ناباروری رستاک یکی از کلینیک‌های متخصص در این حوزه است که بهترین خدمات مربوط به بارداری و پیشگیری از سقط را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کلینیک ناباروری رستاک یکی از بهترین مراکز برای انجام جراحی سقط، ساکشن و تخلیه رحم است. تیم متخصص این کلینیک در تمام مراحل سقط شما را همراهی می‌کند و کامل‌ترین مراقبت‌های قبل و بعد از سقط را در اختیارتان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

در این راهنما سعی کردیم روند سقط جنین، دلایل و روش‌های آن را به طور خلاصه برای شما شرح دهیم. همچنین در مورد نحوه مدیریت و کنترل درد حاصل از سقط توضیح دادیم. برای اینکه روند سقط سختی نداشته باشید، توصیه می‌کنیم به سراغ متخصصانی بروید که در این حوزه تجربه و تخصص کافی دارند.

 

 

 

 

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »