انواع بیماری‌های مقاربتی و تاثیر آن بر بارداری، علائم و درمان

انواع بیماری‌های مقاربتی و تاثیر آن بر بارداری، علائم و درمان

بیماری‌های مقاربتی که به طور معمول STD نامیده می‌شوند، عفونت‌هایی هستند که از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده به بدن افراد دیگر منتقل می‌شوند. شما می‌توانید از طریق فعالیت جنسی دهانی، مقعدی و واژینال به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوید. این نوع بیماری‌ها، جزء سخت‌ترین مریضی‌ها محسوب می‌شوند که صرف نظر از باردار بودن یا نبودن شما، به درمان نیاز دارند.

 البته زمانی که باردار می‌شوید، تنها شما در معرض خطر نیستید. بسیاری از این نوع بیماری‌ها می‌توانند به کودکتان نیز منتقل شوند. اگر برای بارداری برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و با متخصصان مشورت کنید، این متخصصان در اولین جلسات مشاوره قبل از زایمان شما را از نظر برخی از بیماری‌های مقاربتی غربالگری می‌کنند. در ادامه بیشتر شما را با این نوع بیماری‌ها و نحوه درمان آنها در دوران بارداری آشنا خواهیم کرد. 

علائم بیماری‌های مقاربتی

براساس آمار کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی حدود 20 درصد از بزرگسالان به بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستند. بنابراین خیلی تعجب‌آور نیست که افراد مبتلا به این بیماری‌ها باردار شوند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، شاید برایتان سوال شود که این بیماری‌ها چه علائمی دارند و چگونه در بارداری قابل تشخیص خواهند بود. در بسیاری از موارد بیماری‌های مقاربتی با علائمی همراه نیستند اما اگر این بیماری‌ها علائم داشته باشند شامل موارد زیر خواهد بود:

  • برجستگی، زخم یا زگیل در نزدیکی دهان، مقعد، آلت تناسلی و واژن
  • تورم یا قرمز در نزدیکی آلت تناسلی یا واژن
  • مشکلات پوستی بدون درد
  • ادرار دردناک
  • کاهش وزن چشم‌گیر
  • مدفوع شل
  • تعریق شبانه
  • درد به همراه تب و لرز
  • زرد شدن پوست یا یرقان
  • ترشح از آلت تناسلی یا واژن ( ترشحات واژن ممکن است بو داشته باشند)
  • خونریزی از واژن به غیر از دوره ماهانه
  • رابطه جنسی دردناک
  • خارش شدید در نزدیکی آلت تناسلی یا واژن

تاثیر بیماری‌های مقاربتی بر روی بارداری

بیماری‌های مقاربتی با توجه به نوع عفونتی که دارند می‌توانند در دوران بارداری به جنین منتقل شوند و برای مادر و جنین در حال رشد او خطرناک باشند. این نوع بیماری عفونت‌هایی هستند که از طریق فعالیت جنسی منتقل می‌شوند. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند از طریق تماس جنسی واژینال، مقعدی و دهانی انتقال پیدا کنند.

برای تشخیص این بیماری‌ها در دوران بارداری متخصص شما را تحت غربالگری قرار می‌دهد و این آزمایش‌ها را در حتی در دوران نزدیک به زایمان نیز دوباره تکرار خواهند کرد. اگر علائم بیماری‌های مقاربتی را دارید یا نگرانی دارید، متخصصان می‌توانند با روش‌های درمانی مختلف به بهبود شما کمک کنند. در بخش‌های بعدی هر از این بیماری‌ها را معرفی می‌کنیم و تاثیر آنها بر روی بارداری را شرح می‌دهیم.

HIV یا ایدز

روش‌های انتقال بیماری‌های مقاربتی

به لطف تهیه و تولید داروهای قوی و کارآمد، انتقال عفونت ایدز به نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در برخی موارد می‌توان از این مشکل به طور کامل جلوگیری کرد. متاسفانه زمانی که بیماری انتقال می‌یابد، نتیجه آن فاجعه بار است و این امکان وجود دارد که کودک نیز به عفونت HIV مبتلا شود.

اگر به فکر بارداری هستید با متخصص منتخب خود مشورت کنید و روش‌هایی که برای کاهش خطر سرایت بیماری به نوزادتان انجام می‌شود را تحت بررسی قرار دهید.

  تخمک گذاری چیست؟(زمان،علائم،مراحل)

تبخال تناسلی

عفونت تبخال در زنان باردار تا زمانی که برای زایمان آماده نشوند به نسبت ایمن است. ضایعات تبخال فعال در اندام تناسلی بسیاری مسری هستند و می‌توانند نوزاد را به هنگام تولد آلوده کنند. نوزادانی که با تبخال تناسلی در تماس هستند ممکن است به چشمان و سیستم عصبی مرکزی آنها آسیب وارد شود.

عفونت تبخال در یک نوزاد تازه متولد شده حتی می‌تواند تهدیدکننده زندگی او باشد و به جای دستگاه تناسلی چندین سیستم اصلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ویروس ممکن است پیشرفت کند و بدون اینکه علائم پوستی داشته باشد، خیلی سریع عفونی شود. بنابراین بسیاری از زنان مبتلا به تبخال برای جلوگیری از انتقال تبخال به نوزاد سزارین انجام می‌دهند.

سوزاک

سوزاک یک بیماری مقاربتی بسیار متداول در میان زوجین است که به طور معمول با انجام آزمایش بر روی مایع واژن قابل تشخیص خواهد بود. اگر این بیماری در دوران بارداری تحریک شود، عفونت می‌تواند ترشحات واژن، سوزش در حین تخلیه مثانه و درد شکم را به همراه داشته باشد.

خانم بارداری که به سوزاک مبتلا است و هنوز برای درمان بیماری خود دست به کار نشده، این امکان وجود دارد که با خطر سقط جنین یا زایمان زودرس روبرو شود. این بیماری همچنین ممکن است دلیل کوری، عفونت مفاصل یا عفونت خونی به شمار آید.

HPV یا زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا HPV یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی بسیار شایع موثر بر دوران بارداری است. این بیماری اغلب با زگیل‌های خوشه‌ای ظاهر می‌شود که ممکن است بسوزند یا باعث ایجاد خارش شوند. اگر مادر در دوران بارداری دچار زگیل تناسلی شود، درمان این بیماری ممکن است تا پس از زایمان او عقب بیفتد.

گاهی اوقات هورمون‌های بارداری می‌توانند این زگیل‌ها را بزرگ‌تر کنند. اگر آنها به قدری بزرگ شوند که کانال زایمان را مسدود کنند، ممکن است متخصصان نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورند.

کلامیدیا

بیماری کلامیدیا در برخی موارد باعث افزایش خطر سقط جنین و زایمان زودرس می‌شود. نوزادانی که در معرض تماس با این بیماری عفونی هستند احتمال دارد به عفونت‌های چشمی شدید و ذات‌الریه ابتلا پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که بعد از مصرف داروهای درمانی طی 3 ماه بیماری شما رفع شده باشد.

برای اطمینان از درمان این بیماری باید دوباره آزمایش دهید. حتی اگر شریک زندگی شما درمان شده است، توصیه می‌کنیم شما دوباره آزمایش را انجام دهید تا از بهبودی کامل خود نیز مطمئن شوید.

سیفلیس

بیماری‌های مقاربتی بین زوجین

بیماری سیفلیس اغلب با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود، اگر چه ضایعه پوستی حاصل از بیماری سیفلیس را نیز می‌توان آزمایش کرد. متاسفانه این بیماری به راحتی به فرزند متولد نشده شما منتقل می‌شود. احتمال ایجاد عفونت بسیار جدی برای نوزادان وجود دارد که حتی می‌تواند کشنده باشد.

در صورتی که مادر به سیفلیس مبتلا است، نوزاد نارس به دنیا می‌آید. نوزادانی که درمان نشده‌اند اما زنده مانده‌اند در اندام‌های متعددی همانند مغز، چشم‌ها، گوش‌ها، قلب، پوست، دندان‌ها و استخوان‌های خود دچار مشکل هستند.

  ناباروری زنان چیست و چه دلایلی دارد؟

هپاتیت ب

هپاتیت ب یک عفونت یا بیماری کبدی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود. اگر زنان باردار به هپاتیت ب مبتلا باشند، در 40 درصد مواقع ممکن است عفونت را از طریق جفت به جنین خود نیز انتقال دهند. یک نوزاد آلوده به ویروس هپاتیت ب می‌تواند ناقل مادام‌العمر این بیماری باشد. هپاتیت ب منجر به بیماری‌های کبدی و حتی مرگ می‌شود.

خوشبختانه غربالگری زودهنگام و استفاده گسترده‌تر از واکسن هپاتیت ب می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. همچنین داروهایی وجود دارند که می‌توانند به نوزادان تازه متولد شده بلافاصله پس از تولد داده شوند تا از انتقال هپاتیت ب از مادر به نوزاد جلوگیری شود.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس عفونتی است که می‌تواند باعث ترشحات زرد مایل به سبز واژن و درد در حین  رابطه جنسی یا هنگام تخلیه مثانه شود. این بیماری می‌تواند خطر تولد نوزاد نارس را بیشتر کند. به ندرت، نوزاد جدید ممکن است در حین زایمان دچار عفونت شده و پس از تولد نیز با ترشحات واژن روبرو شود. برای اطمینان از پاک و درمان شدن این عفونت، بعد از مصرف داروهای درمانی ظرف 3 ماه باید دوباره آزمایش دهید.

بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری چگونه درمان می‌شوند؟

درمان STD در دوران بارداری به میزان پیشرفت آن بیماری بستگی دارد. همچنین اینکه شما چند وقت باردار هستید در درمان این نوع بیماری‌ها بسیار مهم است. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی باکتریایی مانند سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا با آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف می‌شوند، قابل درمان هستند. در ادامه روش‌های درمانی رایج برای بیماری‌های مقاربتی زنان باردار و نوزادان را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

درمان ایدز یا اچ آی وی در دوران بارداری

داروها می‌توانند ویروس اچ آی وی را تا حدی کاهش دهند. البته توان و قدرت این نوع ویروس غیر قابل شناسایی است و نمی‌توان از درمان حتمی آن مطمئن شد. شما می‌توانید با مصرف چندین دارو از انتقال ویروس به نوزادتان جلوگیری کنید.

درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری

متخصص منتخب شما می‌تواند برای درمان این ضایعات قرص‌های ضد ویروس تجویز کند. اگر در زمان زایمان ضایعات تبخال فعال در بدن شما وجود داشته باشد، احتمال انتقال این بیماری یا عفونت به نوزاد را می‌توان با سزارین کاهش داد.

درمان سوزاک در دوران بارداری

بیماری‌های مقاربتی در بارداری

عفونت سوزاک را می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کرد. از آنجایی که سوزاک اغلب بدون علائم است، این امکان وجود دارد که به نوزاد در حال تولد انتقال داده شود. در واقع چشمان نوزاد در بدو تولد ممکن است به این عفونت دچار شوند. برای درمان بیماری سوزاک نوزاد تازه متولد شده، باید دارویی خاص را درون چشمان آنها ریخته شود.

درمان زگیل تناسلی یا HPV در دوران بارداری

متاسفانه مادرانی که به بیماری زگیل تناسلی مبتلا هستند، درمان آنها تا بعد از زایمان به تعویق می‌افتد. البته این ویروس هرگز از بدن مادر خارج نمی‌شود اما زگیل‌ها را می‌توان با جراحی یا دارو درمان کرد. در نظر داشته باشید زگیل‌های کوچک به درمان نیازی ندارد، در حالی که زگیل‌های بزرگ‌تر آزاردهنده‌تر هستند و باید درمان شوند. شما برای درمان این زگیل‌ها در دوران بارداری خود می‌توانید از روش سوزاندن یا بریدن آنها استفاده کنید.

  آیا ویار جنین پسر و دختر فرق دارد؟

درمان کلامیدیا در دوران بارداری

مادرانی که به کلامیدیا مبتلا هستند، با مصرف آنتی‌بیوتیک می‌توانند درمان شوند. همچنین برای همه نوزادان تازه متولد شده به منظور جلوگیری از عفونت چشمی کلامیدیا باید از داروهای چشمی استفاده کرد. این داروها در واقع همان داروهایی هستند که برای درمان عفونت چشمی حاصل از بیماری سوزاک در نوزاد استفاده می‌شوند.

البته این داروها برای درمان ذات الریه ناشی از کلامیدیا پاسخگو نیستند. شما به عنوان یک مادر مبتلا به کلامیدیا باید هر 3 ماه یک بار آزمایش دهید تا از وضعیت بیماری خود آگاهی یابید و مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است.

فراموش نکنید استفاده از آنتی بیوتیک داکسی سایکلین در دوران بارداری ممنوع است؛ زیرا این نوع آنتی بیوتیک می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های کودک در آینده شود. در حال حاضر به منظور پیشگیری از ورم و التهاب حاصل از بیماری کلامیدیا مادر، در چشم نوزاد پماد می‌ریزند. متاسفانه اگر عفونت چشمی حاصل از بیماری کلامیدیا در نوزاد درمان نشود، ممکن است به نابینایی منجر شود.

درمان سیفلیس در دوران بارداری

برای درمان بیماری سیفلیس در دوران بارداری می‌توانید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید و آنها نوع خاصی از آنتی بیوتیک را برای رفع این نوع بیماری مقاربتی تجویز می‌کنند. با مصرف این آنتی بیوتیک‌ها خطر انتقال عفونت به کودک کاهش می‌یابد. همچنین این داروها از پیشرفت بیماری سیفلیس در بدن شما جلوگیری می‌کنند.

درمان بیماری هپاتیت ب در دوران بارداری

اگر مادری به بیماری هپاتیت ب مبتلا باشد، متخصص نوع آنتی بادی به نوزاد تزریق می‌کند تا از آلوده و بیمار شدن او جلوگیری کرده باشد.

درمان بیماری تریکومونیازیس در دوران بارداری

درمان دارویی بیماری‌های مقاربتی

زنان باردار با مصرف دارو می‌توانند این عفونت حاصل از رابطه جنسی را رفع کنند. به خاطر داشته باشید به منظور جلوگیری از عفونت مجدد و پیشرفت بیماری در بدن شما، بهتر است شریک زندگی‌تان نیز به طور همزمان با شما درمان شود.

به منظور اطمینان از این نوع بیماری باید بعد از 3 ماه متوالی که دارو مصرف کردید، دوباره آزمایش دهید. تنها در صورت آزمایش مجدد مطمئن می‌شوید که آیا عفونت به طور کامل از بین رفته است. حتی اگر شریک زندگی شما درمان شده، باز هم انجام آزمایش را تعویض نیندازید.

سخن آخر

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی را می‌توان در دوران بارداری درمان یا مدیریت کرد اما برخی از آنها می‌توانند اثرات جدی برای شما و جنینتان داشته باشند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم در هر بار رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. حتی اگر باردار هستید، باز هم استفاده از روش‌های مانع بیماری‌های مقاربتی را ترک نکنید.

اگر به یکی از بیماری‌های مقاربتی دچار شده و باردار هستید، به منظور دریافت اطلاعات کامل و روش‌های درمانی باید به سراغ کلینیک متخصصی بروید که در این حوزه تجربه و تخصص کافی داشته باشد. کلینیک ناباروری رستاک یکی از کلینیک‌های حرفه‌ای در حوزه تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری است.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »