واکسن گارداسیل برای چیست؟

واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم پزشکی، واکسن گارداسیل به عنوان ابزاری حیاتی برای مبارزه با انواع خاصی از سرطان‌ها و عفونت‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

با افزایش آگاهی مردم در مورد HPV و خطرات مربوط به آن، بسیاری از افراد متقاضی، کسب اطلاعاتی در مورد واکسن مورد نظر هستند. همچنین آنها قصد دارند اطلاعات بیشتری در مورد مزایای این واکسن در سلامت عمومی افراد به دست آورند. به منظور آشنایی بیشتر با واکسن گارداسیل و نحوه استفاده از آن می‌توانید راهنمای زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری HPV

قبل از اینکه واکسن گارداسیل را به شما معرفی کنیم، بهتر است با بیماری اچ پی وی نیز آشنا شوید. ویروس پاپیلومای انسانی گروهی بیش از 200 ویروس مرتبط است که برخی از آنها از طریق روابط جنسی به افراد منتقل می‌شوند. HPV یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی در سراسر جهان است.

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری علائم یا مشکل خاصی ندارند، برخی از این نوع ویروس‌ها می‌توانند منجر به مشکلات جدی در سلامت افراد شوند که اصلی‌ترین این نوع بیماری‌ها را در ادامه نام می‌بریم:

  • سرطان دهانه رحم: HPV مسئول تقریبی تمام سرطان‌های مربوط به دهانه رحم است.
  • سایر سرطان‌ها: این ویروس می‌تواند منجر به سرطان‌های واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو شود.
  • زگیل تناسلی: برخی از سویه‌های HPV باعث زگیل تناسلی می‌شوند که می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده باشند.

راه‌های انتقال ویروس HPV

راه‌های انتقال ویروس HPV

ویروس HPV به طور عمده از طریق تماس مستقیم پوست به پوست انتقال می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت، این نوع بیماری از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و حتی دهانی منتقل می‌شود. در نظر داشته باشید حتی اگر فرد بیمار، هیچ علائم یا نشانه‌ای از بیماری خود نداشته باشد همچنان ناقل این بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند آن را انتقال دهد.

البته در حال حاضر روشی برای کنترل و مدیریت این بیماری تعبیه و طراحی شده است که بیشتر افراد می‌توانند برای جلوگیری از انتقال این بیماری از واکسن گارداسیل استفاده کنند.

آشنایی با واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل واکسنی است که برای محافظت از افراد در برابر انواع خاصی از ویروس‌های HPV طراحی و تولید شده و قابل استفاده خواهد بود. این واکسن می‌تواند ویروس‌های HPV که ممکن است منجر به سرطان‌های مختلف یا زگیل تناسلی شوند را درمان کند.

این واکسن برای اولین بار در سال 2006 در خارج از ایران مصرف شد و از آن زمان تا به امروز به عنوان بخش حیاتی مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های جنسی محسوب می‌شود. به طور کلی تزریق این واکسن را باید جدی گرفت و بیشتر به آن اهمیت داد.

نحوه عملکرد واکسن گارداسیل

این واکسن از زگیل تناسلی و بیشتر موارد مربوط به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. علاوه بر سرطان  رحم، مقعد و آلت تناسلی با تزریق گارداسیل از سرطان‌های مربوط به دهان، گلو، سر و گردن نیز در امان خواهید بود.

  فرق فرزندان IVF و طبیعی

گارداسیل راهی برای ایمنی بیشتر در برابر ویروس اچ پی وی است. با تزریق این واکسن اگر شما در آینده به این ویروس مبتلا شوید، بدن شما راحت‌تر می‌تواند آن را رفع و درمان کند.

دلیل تزریق واکسن گارداسیل

تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل از عفونت‌های HPV که می‌تواند به سرطان و زگیل تناسلی تبدیل شود، جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید، واکسن از عفونت جلوگیری می‌کند اما آن را درمان نخواهد کرد. اگر در گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اید، تزریق واکسن نمی‌تواند بیماری شما را رفع کند.

به هر حال این واکسن از ویروس‌هایی که هنوز با آنها روبرو نشده‌اید، از سلامت شما محافظت می‌کند. ویروس‌های پر خطر اچ پی وی باعث سرطان می‌شوند و ویروس‌های کم خطر آن نیز شرایطی همانند زگیل تناسلی را باعث خواهند شد. به طور کلی این واکسن از عفونت‌هایی که می‌تواند منجر به بیماری‌های زیر شوند جلوگیری خواهد کرد:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان پشت گلو
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • زگیل تناسلی

همه واکسن‌های گارداسیل یکسان نیستند و درصد محافظت آنها با هم متفاوت است. هر یک از انواع واکسن‌های گارداسیل از بدن شما در برابر گونه‌های مختلف بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

تاثیر واکسن گارداسیل

می‌توان گفت این نوع واکسن در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از انواع ویروس HPV بسیار موثر است و به طور معمول این نوع ویروس یا مشکلات مربوط به آن را هدف قرار می‌دهد. در واقع گارداسیل از سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌کند.

این واکسن می‌تواند با جلوگیری از عفونت اولیه HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین با مصرف گارداسیل زگیل تناسلی نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا این واکسن از بروز زگیل تناسلی جلوگیری خواهد کرد.

خبر خوب اینکه تاثیر مثبت این واکسن برای روی بدن افراد بسیار طولانی مدت است. به زبان ساده گارداسیل برای مدتی طولانی از بدن شما در برابر این نوع ویروس محافظت می‌کند. گاهی ممکن است این اثربخشی مثبت حداقل به یک دهه برسد.

تاثیر واکسن گارداسیل بر روی افراد مبتلا به اچ پی وی

برخی از افراد برایشان سوال است که حتی بعد از مبتلا شدن به ویروس اچ پی وی همچنان تزریق واکسن گارداسیل برای آنها موثر است؟ باید گفت حتی اگر به یکی از ویروس‌های اچ پی وی مبتلا شده‌اید همچنان می‌توانید با تزریق این واکسن از بدن خود در برابر سایر ویروس‌ها محافظت کنید.

در نظر داشته باشید این واکسن نمی‌تواند ویروس شما را به طور کامل درمان کند اما می‌تواند از ابتلا شما به سایر ویروس‌های مرتبط به HPV جلوگیری کند. از این رو حتی اگر به این ویروس دچار هستید، همچنان بهتر است گارداسیل را تزریق کرده تا در معرض سایر ویروس‌های قرار نگیرید.

تاثیر واکسن گارداسیل بر روی زگیل تناسلی

باید به این نکته توجه کنید که واکسن گارداسیل در بهبود و درمان زگیل تناسلی یا سایر بیماری‌های حاصل از ویروس اچ پی وی نقشی نداشته و دارد. این واکسن تنها از بروز این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. البته می‌توان گفت تزریق این واکسن برای افراد مبتلا به زگیل تناسلی خطرناک نیست و حتی با فوایدی همراه خواهد بود.

  مهم ترین نکات درباره قرص ال دی که باید بدانید!

به طور کلی با تزریق این واکسن نمی‌توانید بیماری زگیل تناسلی خود را رفع کنید اما اگر هنوز به این مریضی دچار نشده‌اید، می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

چه کسانی به واکسن گارداسیل نیاز دارند؟

فواید واکسن گارداسیل

زنان و مردان هر دو باید این نوع واکسن را تزریق کنند. افرادی که به سن نوجوانی خود نزدیک می‌شوند، باید این واکسن را بزنند. به طورایده‌آل تزریق این واکسن در سنین 11 تا 12 سالگی یا به عبارتی قبل از شروع فعالیت جنسی تجویز می‌شود.

گروه سنی مورد نظر برای تزریق این واکسن به زمان آغاز فعالیت جنسی آنها بستگی دارد؛ زیرا خوشبختانه این واکسن اثربخشی طولانی مدتی خواهد داشت. همچنین افرادی که دوره اولیه این نوع واکسیناسیون را از دست داده‌اند، باید تا قبل از 26 سالگی خود برای واکسیناسیون مجدد اقدام کنند.

در نهایت اینکه مردان قبل از 21 سالگی بهتر است این واکسن را تزریق کرده باشند و مردانی که بین 22 تا 26 سالگی خود برای تزریق گارداسیل اقدام می‌کنند، در واقع جزء افرادی هستند که واکسیناسیون جبرانی انجام می‌دهند.

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

ممکن است بدانید که واکسن گارداسیل در دوران بارداری تزریق نمی‌شود. در ضمن اگر فردی بعد از اولین واکسن واکنش آلرژیک داشته باشد نباید این واکسن را تجربه کند. همچنین اگر شما جزء افرادی هستید که آلرژی‌های شدید را تجربه می‌کنند، بهتر است از تزریق این واکسن نیز اجتناب کنید.

افرادی که به بیماری‌های خاص شدید یا حتی متوسط دچار هستند باید منتظر درمان کامل خود بمانند و بعد از اینکه به طور کامل بهبود یافتند، برای تزریق واکسن گارداسیل دست به کار شوند.

بارداری و تزریق واکسن گارداسیل

همان‌طور که گفتیم استفاده از واکسن گارداسیل در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. افرادی که باردار هستند باید استفاده از برخی از واکسن‌ها را تا بعد از بارداری خود به تعویق بیندازند. در صورتی که بعد از تزریق دوز اولیه گارداسیل متوجه بارداری خود شدید، باید تزریق دوزهای دوم و سوم را به تعویق بیندازید.

برنامه تزریق واکسن گارداسیل

افراد در سنین مختلف یک سری واکسن را دریافت می‌کنند. تعداد واکسن‌ها و دوز آنها به سن افراد گیرنده بستگی دارد. بهترین برنامه برای تزریق این واکسن را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • تزریق گارداسیل بین سنین 9 تا 15 سالگی: محافظت کامل در برابر ویروس اچ پی وی، افراد به دو واکسن کامل نیاز دارند. تزریق دوم واکسن باید شش تا 12 ماه بعد از تزریق اول انجام شود. در سن 9 تا 15 سالگی سیستم ایمنی بدن بسیار قوی است، بنابراین واکسیناسیون در سنین پایین تاثیرات مثبت بیشتری به همراه خواهد داشت.
  • تزریق گارداسیل از 15 سال به بالا: در این سنین به منظور محافظت از بدن به سه دوره تزریق نیاز است. تزریق مرحله دوم باید یک تا دو ماه بعد از تزریق اولیه انجام شود. تزریق سوم نیز شش ماه بعد از تزریق اولیه قابل انجام است.
  • افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند باید این واکسن را در سه دوره تزریق کنند.

مزایای تزریق واکسن گارداسیل

در قسمت‌های قبلی گفتیم واکسن اچ پی وی یا گارداسیل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با این ویروس و زگیل تناسلی را در افراد فعال جنسی کاهش دهد. این واکسن از سال 2006 برای زنان تعبیه و طراحی شد. از آن زمان میزان سرطان دهانه رحم کاهش یافته است.

  تقویم بارداری چیست و چه کاربردی دارد؟

در ضمن عفونت‌های اچ پی وی مربوط به انواع سرطان‌ها و زگیل تناسلی نیز بیش از 80 درصد کاهش داشت. تا سال 2011 تزریق این واکسن به مردان مجاز نبود و برای بانوان کاربرد داشت. با گذر زمان و بعد از افزایش سرطان‌های مربوط به گلو، این واکسن برای جلوگیری از سرطان‌های مقعد و آلت تناسلی نیز تجویز شد.

با تزریق این واکسن نه تنها از سلامت خود محافظت می‌کنید، بلکه سلامت شریک جنسی شما نیز تضمین می‌شود. بهترین دفاع در برابر ویروس اچ پی وی صرف‌نظر از جنسیت واکسینه شدن است.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

زمان تزریق واکسن گارداسیل

مانند هر واکسن دیگری گارداسیل ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. البته در بیشتر موارد این عوارض خفیف و موقتی هستند. برخی از عوارض جانبی و احتمالی این واکسن را در زیر نام می‌بریم:

  • احساس درد در محل تزریق: این عارضه شایع‌ترین عارضه بعد از تزریق واکسن است که به طور معمول در عرض چند روز فروکش می‌کند.
  • تب: برخی افراد ممکن است پس از واکسیناسیون تب خفیفی را تجربه کنند.
  • تهوع: درصد کمی از افراد ممکن است پس از دریافت واکسن دچار حالت تهوع شوند.
  • واکنش‌های آلرژیک: در موارد بسیار نادر، افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدیدی همانند مشکل در تنفس یا تورم صورت و گلو را تجربه کنند.
  • غش کردن: غش کردن در برخی از افراد به ویژه نوجوانان پس از دریافت این واکسن امری عادی و قابل کنترل است.

به هر حال قبل از تزریق این واکسن بهتر است از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید و براساس توصیه‌های آنها دست به کار شوید.

هزینه تزریق واکسن گارداسیل

هزینه تزریق واکسن گارداسیل

به دلیل نوساناتی که در بازار مربوط به وسایل پزشکی و داروها رخ می‌دهد، نمی‌توان در حال حاضر قیمت دقیقی برای این واکسن اعلام کرد اما در نظر داشته باشید، واکسن گارداسیل از جمله واکسن‌های گران قیمت است که بسیار بر سلامت افراد موثر خواهد بود.

برای اینکه این واکسن را تزریق کنید، باید به سراغ متخصصان و کلینیک‌های حرفه‌ای بروید و قبل از تزریق این واکسن اطلاعات کافی در مورد شرایط و وضعیت سلامت خود به دست آورید. در بیشتر مطب‌های ناباروری این واکسن تزریق می‌شود؛ زیرا بیماری‌های حاصل از ویروس اچ پی وی بر روی ناباروری زنان موثر خواهد بود.

جمع‌بندی

واکسن گارداسیل نشان‌دهنده یک پیشرفت حیاتی در سلامت عمومی است و از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به ویروس اچ پی وی جلوگیری می‌کند. درک اهمیت تزریق این واکسن، اثربخشی آن و نیاز به استفاده از گارداسیل برای افراد مختلف جامعه امری ضروری است.

اگر شما نیز خواستار تزریق این واکسن هستید، می‌توانید با متخصصان حرفه‌ای کلینیک ناباروری رستاک مشورت کنید و آنها بعد از بررسی سن شما می‌توانند دوز مورد نظر این واکسن را تجویز کنند تا از ابتلا به بیماری‌های خطرناک جلوگیری کنید.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »