آیا ویار جنین پسر و دختر فرق دارد؟

آیا ویار جنین پسر و دختر فرق دارد؟

بدون شک ویارهای عجیب برخی از مادران را در دوران بارداری آنها شنیده‌اید. برای مثال مادری که همیشه از گوشت قرمز متنفر بوده است، این امکان وجود دارد که در دوران بارداری خود علاقه شدیدی به گوشت قرمز پیدا کند. برعکس همین اتفاق نیز رخ می‌دهد. مادران از مواد غذایی که همیشه دوست داشتند، در دوران بارداری خود فاصله می‌گیرند و حتی متنفر می‌شوند. ویار در بارداری یکی از رایج‌ترین عوارض بارداری است که در هر یک از مادران به اشکال مختلفی نمایان می‌شود و با توجه به جنین پسر و دختر این ویار متفاوت نخواهد بود.  برای اینکه بیشتر با موضوع ویار آشنا شوید می‌توانید مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

منظور از ویار در بارداری چیست؟

همه ما می‌دانیم که در بارداری خانم‌ها با تغییرات فیزیکی و روحی زیادی روبرو می‌شوند که ویار نیز یکی از رایج‌ترین این تغییرات است. در واقع بانوان طی دوره بارداری خود غذاهای خاص و متفاوتی را هوس می‌کنند که به این حالت و احوال آنها ویار گفته می‌شود.

برخی از بانوان حتی قبل از اینکه آزمایش بارداری بدهند، به دلیل ویارهای عجیبی که تجربه می‌کنند، متوجه بارداری خود می‌شوند. می‌توان گفت ویار در بارداری جزء اولین علائم بارداری است که در هر یک از مادران به حالت‌های متفاوتی قابل مشاهده خواهد بود.

برخی از مادران هوس مواد غذایی به سرشان می‌زند که تا به حال به هیچ‌وجه آن را نخورده‌اند. در بعضی موارد نیز آنها به دنبال خوردن غذاها یا مواد خوراکی هستند که در گذشته هیچ علاقه‌ای نداشتند. به طور کلی بیشتر بانوان در دوران بارداری خود به خوراکی‌های خیلی شیرین یا خیلی ترش علاقه پیدا می‌کنند.

علائم ویار در بارداری

ویار در بارداری طی 3 ماهه اولیه دوران حاملگی اتفاق می‌افتد و در برخی از مادران این حالات تا 3 ماهه دوم نیز ادامه دارند اما به طور معمول طی 3 ماهه سوم بارداری حالت ویار کاهش یافته و به تدریج از بین می‌رود. علائم ویار در هر یک از مادران متفاوت است اما در بیشتر مواقع مادران برای خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های عجیب هوس دارند.

یکی از علائم اصلی ویار در دوران حاملگی عوض شدن حس بویایی مادران است. البته برخی از بانوان حس چشایی متفاوتی را نیز تجربه می‌کنند. این حالت بارداری با توجه به رژیم غذایی قبل از بارداری تغییرپذیر است و به موقعیت زندگی مادران و برنامه غذایی آنها در گذشته بستگی دارد.

براساس آمار و گزارشات حاصل از آزمایش‌هایی که بر روی مادران باردار انجام شده، مشخص شد که بانوان ژاپنی به دلیل نوع رژیم غذایی خود قبل از حاملگی، در دوران بارداری بیش از هر چیزی برای برنج ویار دارند. همین مسئله در بانوان آمریکایی به خوردن شکلات زیاد منتهی می‌شود.

چرا ویار در بارداری رخ می‌دهد؟

دلایل زیادی برای بروز ویار در بارداری وجود دارند. البته باید گفت این حالت مادران باردار به هیچ‌وجه نشان‌دهنده کمبود مواد غذایی در بدن آنها نیست بلکه تنها یک تمایل خاص و اضافی محسوب می‌شود. در ادامه برخی از دلایل بروز ویار را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • تغییرات هورمونی: در دوره‌های اولیه بارداری تغییرات هورمونی به قدری زیاد است که حتی از دوره قبل از عادت ماهانه نیز بیشتر خواهد بود. این تغییر هورمونی به طور حتم بر روی بسیاری از حالات مادران همانند حس بویایی و تمایل آنها به خوراکی تاثیر زیادی دارد.
  • رفع استرس و دریافت حس آرامش بیشتر: خوردن برخی از خوراکی‌های شیرین باعث آرامش حال مادران باردار می‌شود، بنابراین آنها به خوردن این مواد غذایی علاقه پیدا می‌کنند.
  • تغییرات حس بویایی: حس بویایی در برخی مادران با تغییرات زیادی همراه است و همین مسئله باعث می‌شود از خوردن برخی از غذاهای بودار خودداری کنند یا نسبت به خوردن برخی از غذاها تمایل بیشتری داشته باشند.
  • رشد جنین: برخی از هوس‌های غذایی به رشد جنین مرتبط هستند. در واقع بدن مادر به منظور تامین نیازهای جنین به خوردن برخی از غذاها تمایل پیدا می‌کند و از خوردن برخی دیگر از غذاها متنفر می‌شود.
  • تغییر در رژیم غذایی: کلسیم و آهن از جمله مواد غذایی ضروری برای دوران بارداری هستند و مادران ممکن است در دوران بارداری خود به غذاهای حاوی این مواد تمایل بیشتری داشته باشند.
  طریقه مصرف قرص لتروزول برای بارداری

چند نوع ویار در بارداری داریم؟

ویار در بارداری به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که به زمان بارداری مادران بستگی دارد. برای مثال 3 ماهه اول بارداری ویار مخصوص به خود را خواهد داشت که با ویار در 3 ماهه دوم حاملگی به طور حتم متفاوت است.

همچنین برخی از بانوان به ویاری دچار می‌شوند که در هفته پنجم بارداری آنها به وجود می‌آید اما بهضی از بانوان با ویار 3 ماهه اولیه بارداری روبرو خواهند شد.

این در حالی است که خانم‌های دیگر شاید به ویار ماه 6 بارداری خود دچار شوند که علائم متفاوتی دارد. مادرانی نیز وجود دارند که ویار خیلی ناچیز و اندکی را تجربه می‌کنند. به هر حال تمام مادران یکی از انواع ویارهای دوران بارداری را تجربه خواهند کرد که برای هر یک از آنها علائم متفاوتی دارد.

برای ویار در بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که طی دوران بارداری خود با ویار شدیدی روبرو هستید، به هیچ‌وجه نگران نباشید؛ زیرا ویار در بارداری امری عادی و طبیعی است. بنابراین نیازی نیست به منظور درمان مشکل ویار خود به پزشک متخصص یا دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. ویار در بارداری عمر طولانی ندارد و به تدریج رفع می‌شود.

تنها در صورتی که به خوردن مواد غیرعادی و غیر خوراکی تمایل پیدا کردید، بهتر است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. اگر نمی‌توانید از خوردن مواد غیرخوراکی خودداری کنید و کنترل کردن هوس برای شما کار سختی است، باید از متخصص منتخب خود کمک و راهنمایی بگیرید.

برای مثال برخی از بانوان در دوران بارداری خود به خوردن نفت، خاک، صابون و غیره تمایل پیدا می‌کنند که امری غیرعادی است و که نشان‌دهنده بیماری در بدن مادر خواهد بود. علاوه بر مراجعه به متخصص زنان و زایمان شما برای رفع چنین معضلی می‌توانید به روانپزشک نیز مراجعه کنید؛ زیرا این پزشکان نیز می‌توانند بهترین راهنمایی را در اختیار شما قرار دهند.

  ناباروری مردان چه دلایلی دارد؟

آیا می‌توان از ویار در بارداری جلوگیری کرد؟

تغییرات روحی، فیزیکی و حسی که طی دوران بارداری در خانم‌ها رخ می‌دهد قابل تغییر و اجتناب نیستند، بنابراین نمی‌توان از مسئله ویار در بارداری نیز جلوگیری کرد. ویار از علائم رایج در دوران حاملگی است که در بیشتر بانوان نمایان می‌شود و جلوگیری از آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

از آنجایی که اشتها و میل غذایی بانوان در دوران بارداری متغیر است، این امکان وجود دارد که به برخی از غذاها علاقه بیشتری پیدا کنند و از برخی غذاها متنفر شوند. فرقی ندارد شما به روش طبیعی بارداری شوید یا از روش IVF و IUI  به هرحال حاملگی با ویار همراه است.

شما نمی‌توانید از ویار خود جلوگیری کنید اما می‌توانید آن را تا حدودی تحت کنترل خود داشته باشید و سعی کنید از خوردن غذاهای ناسالم بپرهیزید. در دوران بارداری باید بیش از گذشته به رژیم غذایی خود اهمیت دهید و سعی کنید خوراکی‌های ضروری برای رشد جنین را بیشتر بخورید.

برای مثال بهتر است بیشتر کلسیم، آهن، اسید فولیک، پروتئین و سایر مواد غذایی مفید و ضروری برای رشد جنین را میل کنید. به طور کلی در مورد ویار خود نگران نباشید و لازم نیست از آن جلوگیری کنید بلکه بهتر است به سمت خوراکی‌هایی بروید که از نظر مواد معدنی غنی هستند و به سلامت جنین بیشتر کمک می‌کنند.

ویار در بارداری و تعیین جنسیت فرزند پسر

ویار در بارداری را می‌توان درمان کرد؟

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم که ویار در بارداری مشکل بزرگ و سختی نیست و حتی شما برای درمان آن به انجام کار خاصی نیاز ندارید. تنها در صورتی باید ویار خود را درمان کنید که خوراکی‌های ناسالم زیادی بطلبید. برای مثال مادرانی که دیوانه‌وار شیرینی و کیک می‌خورند باید به فکر درمان ویار خود باشند؛ زیرا ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند.

همچنین اگر مواد غیر خوراکی را هوس می‌کنید، بهتر است برای درمان این حالت خود دست به کار شوید. در ضمن اگر تمایل شدیدی به فست فود پیدا کرده‌اید و ممکن است با خوردن بیش از حد این غذاها به بدن خود و جنین آسیب بزنید، بهتر است به فکر درمان باشید و راه چاره‌ای بیندیشید. برخی از روش‌های درمانی ویار در دوران حاملگی را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

  • سعی کنید قبل از گرسنه شدن و ولع پیدا کردن برای غذاهای غیرسالم و فست فودی، غذای سالم بخورید و خود را سیر کنید.
  • تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید اما هر بار مقدار کمی غذا بخورید تا معده شما همیشه در حال فعالیت باشد و هوس خوراکی دیگر به ذهن شما خطور نکند.
  • زمانی که گرسنه هستید، به هیچ‌وجه خرید نکنید؛ زیرا ممکن است برخی از مواد ناسالم را هوس کنید.
  • از غذاهایی استفاده کنید که شاخص گلیسمی پایینی دارند؛ زیرا این غذاها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه‌میدارند.
  • به موقع و به اندازه بخوابید تا تمایل شما به خوراکی‌های ناسالم کاهش یابد.
  • غذاهای سالم را جایگزین غذای ناسالمی کنید که هوس آن را کرده‌اید. برای مثال به جای خوردن یک چیز برگر هوس برانگیز، توصیه می‌کنیم از گوشت بدون چربی و پنیر کم‌چرب استفاده کنید.
  تکرر ادرار در بارداری

خوردن چه خوراکی‌هایی در دوران ویار رایج‌تر است؟

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم که ویار در دوران بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد که فاکتورهایی همانند موقعیت مکانی و فرهنگ زندگی نیز بی‌تاثیر نخواهند بود. ناگفته نماند رژیم غذایی شما قبل از حاملگی نیز در نوع خوراکی‌هایی که در دوران ویار هوس می‌کنید تاثیر بسزایی دارد.

در هر منطقه جغرافیایی بانوان باردار ویار متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ زیرا به مواد غذایی یا معدنی خاصی دسترسی دارند اما برخی از خوراکی‌ها برای همه مادران باردار هوس برانگیز است که برخی از رایج‌ترین آنها را در ادامه نام می‌بریم:

  • شیرینی
  • شکلات
  • کربوهیدرات
  • لبنیات
  • میوه
  • آبمیوه
  • پیتزا یا سایر غذاهای فست فودی
  • ترشی
  • خوراکی‌های شور

ویار در بارداری و تعیین جنسیت فرزند دختر

بدون شک شما نیز بر این تصور هستید که ویار دختر و ویار پسر در دوران بارداری متفاوت است. از دوران قدیم، افراد با توجه به ویار مادران در دوران بارداری سعی داشتند جنسیت جنین را تشخیص دهند. برای مثال آنها بر این باور بودند که مادران حامل فرزند دختر بیشتر به خوراکی‌های شیرین تمایل دارند که برخی از آنها را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • توت فرنگی
  • خامه
  • کلوچه

اما این موضوع از نظر علمی ثابت شده نیست و در حال حاضر با توجه به تکنولوژی‌های زیادی که روی کار آمده است، راحت‌تر می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد. در قسمت‌های مختلف توضیح دادیم که ویار در حاملگی به چه دلایلی رخ می‌دهد و تحت تاثیر جنسیت جنین نخواهد بود.

ویار در بارداری و تعیین جنسیت فرزند پسر

همان‌طور که مادران حامل فرزندان دختر به خوراکی‌های شیرین علاقه‌مند هستند، مادرانی که فرزندشان پسر است از خوردن خوراکی‌های شور لذت می‌برند. شاید چنین مسئله‌ای به صورت اتفاقی رخ دهد اما نوع ویار بانوان و جنسیت فرزند آنها خیلی مسئله علمی و ثابت شده‌ای نخواهد بود. شما برای کسب اطلاعات دقیق از جنسیت فرزند خود باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سخن آخر

به هیچ‌وجه نگران ویار خود در دوران بارداری نباشید؛ زیرا این مسئله یکی از عادی‌ترین و رایج‌ترین معضلات یا عوارضی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد. راه درمان خاصی نیز برای ویار وجود ندارد اما شما می‌توانید این حس و حال خود را تا حدی کنترل کنید و از خوردن غذاهای ناسالم بپرهیزید.

برای اینکه بهترین رژیم غذایی را در دوران بارداری خود تجربه کنید، بدون شک به کمک متخصصان حرفه‌ای نیاز دارید که تیم متخصص کلینیک ناباروری رستاک می‌تواند در این حوزه به شما کمک کند و بهترین راهنمایی‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

فهرست مطالب

پریود مردان واقعی است؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »