تعیین جنسیت یا pgd به چه روشی انجام می‌شود؟

شاید تا چندین دهه گذشته، افراد نمی‌توانستند جنسیت فرزند خود را تعیین کنند یا حتی آن را تشخیص دهند اما در حال حاضر با توسعه علم پزشکی و پیشرفت تجهیزات، پدر و مادرها نه تنها می‌توانند از طریق سونوگرافی جنسیت فرزند خود تشخیص دهند، بلکه از طریق روش تعیین جنسیت (pgd) می‌توانند پسر یا دختر بودن فرزندشان را خودشان تعیین کنند. البته که این کار شاید در نظر همه مردم پسندیده نباشد، اما زوجین به دلایل مختلفی برای انجام این فرآیند اقدام می‌کنند.

در برخی موارد، زوجین قصد دارند یک‌بار بچه‌دار شوند و ترجیح می‌دهند در این یک‌بار فرزند دختر داشته باشند. بنابراین نمی‌توانند ریسک پسردار شدن را بپذیرند و از روش pgd استفاده می‌کنند تا در تعیین جنسیت فرزند خود دست داشته باشند. بنابراین زوجینی که جنسیت خاصی مورد نظرشان است می‌توانند از این روش معین کردن جنسیت فرزند استفاده کنند تا به نتیجه دلخواه خود دست یابند. شاید درک این موضوع کمی برای شما سخت و باورنکردنی باشد، در ادامه بیشتر در مورد این فرآیند توضیح می‌دهیم.

جلوگیری از اختلالات کروموزومی با تعیین جنسیت (pgd)
تعیین جنسیت

تشخیص ژنتیکی جنین پیش از لانه جایگزینی(PGD)

PGD فناوری جدیدی است که برای بررسی ژنتیکی و تشخیص اختلالات احتمالی جنین و یا تعیین جنسیت جنین, پیش از لانه گزینی در رحم مادر انجام می گیرد و این امکان را برای افراد با شرایط خاص وراثتی فراهم می سازد تا از انتقال ژن های معیوب به فرزندان خود جلوگیری کنند یا جنسیت جنین را تعیین کنند. در این روش پس از انجام  ICSIیا  IVFیک سلول از جنین سه روزه تا پنج روزه توسط جنین شناسی جدا میشود و برای بررسی های ژنتیکی به آزمایشگاه ژنتیک ارسال می گردد.

روش تعیین جنسیت (pgd) چه فرآیندی است؟

همان‌طور که از نام این روند و فرآیند مشخص است، والدین و زوجینی که دوست دارند جنسیت فرزندشان را خودشان انتخاب کنند، باید از این روش کمک بگیرند. توجه داشته باشید روش تعیین جنسیت (pgd) همیشه براساس تمایلات پدر و مادرها انجام نمی‌شود، بلکه در برخی موارد برای جلوگیری از عارضه‌های مختلف قابل انجام خواهد بود.

برای مثال برخی از زوجین درگیر مشکلات ژنتیکی هستند که احتمال بروز این مشکل ارثی و بیماری در صورت دختر بودن فرزندشان افزایش می‌یابد. از این رو از طریق پی جی دی سعی دارند فرزند پسری به دنیا آورند که ریسک و خطرات احتمالی کمتری به همراه داشته باشد.

به عبارت دیگر این روش تعیین کردن جنسیت فرزند، نه تنها براساس تمایلات شخصی بلکه برای سالم بودن بیشتر نوزاد نیز انجام می‌شود. در حال حاضر و در جامعه پزشکی پیشرفته فعلی، حتی قبل از بارداری می‌توان جنسیت نوزاد را تشخیص داد. به این روش، تعیین کردن جنسیت پیش از لانه‌گزینی جنین نیز گفته می‌شود.

مراحل PGD

فرآیند PGD شامل مراحل مختلفی است که هر مرحله توسط متخصصان و آزمایشگاه های مختلف می شود.

  • مرحله اول, لقاح آزمایشگاهی با IVF معمولی یا تزریق درون سیتو پلاسمی اسپرم (ICSI) است که توسط آن جنین تشکیل می شود . سپس جنین های بارور شده در آزمایشگاه جنین شناسی به مدت ۳ تا ۵ روز کشت می شوند.
  • مرحله دوم , بیوپسی جنین است که در آزمایشگاه جنین شناسی انجام میگیرد . نمونه برداری از جنین در روز سوم یا پنجم رشد جنین انجام می شود . در نمونه برداری از جنین در روز سوم یک تا دو سلول برای آزمایش ژنتیک برداشته می شود, در نمونه برداری از جنین ۵ روزه , چندین سلول (۳ تا ۶) برای آزمایش خارج می شود.
  • پس از بیوپسی سلول های جنین و فیکس کردن آنها , نمونه ها برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی به آزمایشگاه مرجع (آزمایشگاه ژنتیک) منتقل می شوند معمولا حدود ۲۴ ساعت طول می کشد تا نتایج آماده شود. پس از رسیدن گزارش ژنتیک , جنین های مورد نظر فریز می شود

کاربردهای روش تعیین جنسیت (pgd)

در دنیای مدرن امروزی، زوجین بیشتر از قبل دوست دارند در تعیین جنسیت فرزند خود نقش داشته باشند. بنابراین روش pgd در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است و توانسته طرفداران بسیاری به خود جذب کند.

همان‌طور که گفتیم این روش تعیین کردن جنسیت برای تشخیص، درمان و رفع برخی از بیماری‌های کروموزومی، ارثی و ژنتیکی زوجین کاربرد دارد. متاسفانه با نادیده گرفتن هر یک از این مشکلات، امکان به دنیا آوردن فرزند معلول یا بیمار افزایش می‌یابد.

همچنین احتمال سقط جنین نیز بیشتر می‌شود. از این رو بهترین متخصصان حرفه‌ای بعد از انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم این روش را برای تعیین کردن جنسیت به زوجین پیشنهاد می‌دهند. کاربردهای اصلی این روش را در زیر نام می‌بریم:

  • وجود اختلالات مربوط به سندروم Rett
  • وجود اختلالات مربوط به نرمی استخوان
  • وجود اختلالات مربوط به سندروم X
  • وجود مشکلات عصبی، هموفیلی، عضلانی و غیره
  • وجود اختلالات منفرد همانند کم‌خونی
  • وجود اختلالات مربوط به سلول‌های داسی شکل
  • وجود سندروم ترنر
  • وجود سندروم کلاین فلتر

دقت روش تعیین جنسیت یا pgd چقدر است؟

طبق آمار و اطلاعات به دست آمده رایج‌ترین روش برای تعیین کردن جنسیت جنین قبل از بارداری pgd است. از آنجایی که دقت این روش حدود 99.9 درصد محاسبه شده، متخصصان حرفه‌ای نیز همین روش را به زوجین پیشنهاد می‌کنند.

روش‌های دیگری نیز برای تعیین کردن جنسیت جنین وجود دارند که براساس گزارشات جمع‌آوری شده هیچ یک از این روش‌ها به اندازه روش تعیین جنسیت (pgd) قابل اطمینان نیستند. بنابراین استفاده از این روش هیچ خطا و دردسری به همراه نخواهد داشت زیرا دقت pgd بسیار بالا است.

روند اجرای تعیین جنسیت (pgd)

چه بیماری‌هایی را می‌توان با روش تعیین جنسیت (pgd) تشخیص داد؟

شاید بیشتر زوجین و افراد حاضر در جامعه روش پی جی دی را به عنوان روشی مناسب برای تعیین کردن جنسیت بشناسند، اما این روش تنها برای تعیین جنسیت کاربرد ندارد. به عبارت دیگر pgd می‌تواند برخی از بیماری‌های جنین را تشخیص دهد.

 بنابراین این روش از به دنیا آوردن نوزادان بیمار تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. در ادامه برخی از اصلی‌ترین بیماری‌ها که توسط روش پی جی دی قابل تشخیص هستند را نام می‌بریم:

نحوه انجام تعیین جنسیت (pgd)

به منظور اجرای روش تعیین جنسیت (pgd) در ابتدا تخمک‌های بالغ زن از تخمدان او خارج می‌شوند. این روند نیز باید تحت روش IVF انجام شود. در نظر داشته باشید برای خارج کردن تخمک بالغ از تخمدان مادر، به بیهوشی نیاز است. البته بیهوشی باید بسیار سبک باشد.

در ادامه این روند، تخمک بالغ مادر و اسپرم سالم پدر با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا لقاح صورت گیرد. ترکیب تخمک و اسپرم در آزمایشگاهی مجهز و به روز انجام می‌شود. بعد از 3 روز و پس از تشکیل جنین 8 سلولی در آزمایشگاه مورد نظر، جنین شناس یکی از سلول‌های جنین را خارج می‌کند.

در نهایت با بررسی وضعیت این سلول و تجزیه و تحلیل کروموزوم‌های آن می‌توان به طور دقیق جنسیت جنین را تشخیص داد. به خاطر داشته باشید نوزاد دختر دارای 2 کروموزوم ایکس است اما نوزاد پسر یک کروموزوم ایکس و یک کروموزم Y دارد. به طور معمول این روش تعیین جنس نوزاد همراه با روش‌های درمان مشکل ناباروری قابل انجام خواهد بود.

کاندیدای مناسب برای انجام تعیین جنسیت (pgd)

علاوه بر کسانی که براساس تمایلات شخصی خود می‌خواهند جنسیت فرزندشان را تعیین کنند، بیمارانی که برای درمان مشکل ناباروری خود اقدام کرده‌اند و قصد دارند فرزندی بدون هیچ یک از خطرات احتمالی مربوط به جنسیت داشته باشند، کاندیدای مناسبی برای انجام این روش تعیین جنسیت (pgd) هستند.

فراموش نکنید این روش تعیین کردن جنسیت نوزاد تنها برای زوجینی میسر است که تحت درمان مشکلات ناباروری قرار دارند؛ زیرا این روش در واقع قبل از بارداری زن انجام می‌شود. به زبان ساده pgd در زمان ایجاد لقاح غیرطبیعی، زیر نظر متخصصان حرفه‌ای و در آزمایشگاه‌های پیشرفته امکان‌پذیر خواهد بود.

فراموش نکنید همه زوجین می‌توانند قبل از بارداری طبیعی نیز برای تعیین جنسیت فرزند خود دست به کار شوند. اما این روند کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود و همچنین دقت کمتری نسبت به روش pgd خواهد داشت.

برای تعیین کردن جنسیت قبل از بارداری طبیعی، والدین باید به عوامل مختلفی توجه کنند که برخی از آنها در زیر ذکر شده‌اند:

  • سن والدین
  • شرایط بالینی والدین
  • نوع ژنتیک پدر و مادر
  • سابقه خانوادگی پدر و مادر
  • سابقه باروری والدین
  • تکنیک‌های مورد استفاده برای باروری
انتخاب جنسیت فرزند با روش pgd

آیا بعد از استفاده از روش تعیین جنسیت (pgd) احتمال نقص مادرزادی وجود دارد؟

شاید نتوانیم پاسخ قاطعی برای این پرسش بیابیم. اما براساس گزارشات و آمار جمع‌آوری شده تا به حال بعد از استفاده از این روش تعیین جنسیت (pgd) نوزادی با نقص مادرزادی به دنیا نیامده است.

به عبارت دیگر تحقیقاتی که در مورد راه‌های درمانی مشکلات ناباروری انجام شده، نشان می‌دهد این روش‌های غیر طبیعی به ژنتیک و سلامت نوزادان آسیبی وارد نمی‌کند.

البته با توسعه علم پزشکی در زمینه باروری موفق و بی‌خطر، متخصصان حتی می‌توانند قبل از بارداری خانم و قبل از انتقال جنین‌ها به رحم مادر، آنها را از نظر ژنتیکی مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهند. در این صورت خطر مشکلات ژنتیکی و سایر اختلالات تا جای ممکن کاهش می‌یابد.

درصد موفقیت روش تعیین جنسیت pgd

به هر حال در تمام علوم ثبت شده استثنائاتی نیز وجود دارد، بنابراین نمی‌توان این انتظار را داشت که روش pgd صد درصد موفقیت‌آمیز باشد. اما با توجه به آمار به دست آمده تنها 2 الی 3 درصد احتمال خطا وجود دارد و در بیشتر مواقع این روش تعیین کردن جنسیت جنین به طور موفقیت‌آمیز انجام شده است.

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم، برای تعیین کردن جنسیت جنین قبل از بارداری و از طریق روش pgd تنها باید از لقاح مصنوعی استفاده شود. در ضمن لقاح مصنوعی متاسفانه احتمال باروری موفق را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. هر یک از روش‌های نوین امروزی با خطرات و ریسک‌هایی به همراه هستند اما درصد موفقیت آنها نیز چشم‌گیر است.

در واقع روش تعیین جنسیت (pgd) احتمال سقط جنین در مادران 35 تا 37 ساله را تا 38 درصد کاهش می‌دهد. همچنین با کمک این روش، احتمال سقط جنین در مادرانی که زیر 35 سال سن دارند نیز تا 45 درصد کاهش می‌یابد. درصد موفقیت حاصل از این روش برای تعیین کردن جنسیت جنین بسیار بالا است.

آزمایشگاه مناسب برای انجام تعیین جنسیت pgd

آیا بعد از استفاده از روش تعیین جنسیت pgd احتمال نقص مادرزادی وجود دارد؟

شاید نتوانیم پاسخ قاطعی برای این پرسش بیابیم. اما براساس گزارشات و آمار جمع‌آوری شده تا به حال بعد از استفاده از این روش تعیین جنسیت (pgd) نوزادی با نقص مادرزادی به دنیا نیامده است.

به عبارت دیگر تحقیقاتی که در مورد راه‌های درمانی مشکلات ناباروری انجام شده، نشان می‌دهد این روش‌های غیر طبیعی به ژنتیک و سلامت نوزادان آسیبی وارد نمی‌کند.

البته با توسعه علم پزشکی در زمینه باروری موفق و بی‌خطر، متخصصان حتی می‌توانند قبل از بارداری خانم و قبل از انتقال جنین‌ها به رحم مادر، آنها را از نظر ژنتیکی مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهند. در این صورت خطر مشکلات ژنتیکی و سایر اختلالات تا جای ممکن کاهش می‌یابد.

مزایای استفاده از روش pgd

به طور معمول آزمایش‌های مربوط به تشخیص ژنتیکی قبل از بارداری و لانه‌گزینی جنین مزایای زیادی به همراه دارند. هر یک از زوجین با توجه به اهداف و شرایطی که دارند این روش‌ها و آزمایش‌ها را تجربه می‌کنند.

خبر خوب این است که استفاده از روش تعیین جنسیت (pgd) مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه این مزیت‌ها را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

  • کمک به تولد فرزندی سالم: اصلی‌ترین علت استفاده از این روش برای تعیین کردن جنسیت جنین، جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیکی و ناهنجاری‌های مختلف همانند اختلالات کروموزومی، هموفیلی، دیستروفی ماهیچه، کم‌توانی ذهنی و سایر اختلالات است.
  • امکان تعیین کردن جنسیت نوزاد: همان‌طور که از نام این روش مشخص است، زوجین می‌توانند جنسیت فرزند خود را از این طریق تعیین کنند. البته زوجین باید جنسیت رخ داده برای فرزند خود را بپذیرند و هرگز به سقط جنین انتخابی فکر نکنند.
  • کاهش سقط جنین: متاسفانه در برخی از خانواده‌ها مشکلات ژنتیکی وجود دارند که با کمک این روش درمانی می‌توان از اختلالات جنین باخبر شد. از آنجایی که به طور معمول در زمان بارداری خانواده‌ها اجازه ندارند فرزند خود را سقط کنند، با انجام این روش از سقط جنین نیز جلوگیری می‌شود؛ زیرا والدین قبل از بارداری از سلامت کامل فرزند خود باخبر می‌شوند.

آمادگی‌های قبل از pgd

از آنجایی که این روش درمانی تا حدودی نوین و به روز است، در اولین قدم زوجین باید به کلینیک‌های متخصص حاضر در این حوزه مراجعه کنند. با مراجعه به این متخصصان حرفه‌ای و دریافت بهترین و کامل‌ترین مشاوره می‌توانند برای این روش تعیین جنسیت (pgd) آمادگی پیدا کنند.

در نظر داشته باشید برای انجام هر نوع فعالیت مربوط به باروری، زوجین باید روند مشخصی در پیش بگیرند. این روش نیز همانند سایر روش‌های باروری از اهمیت بالایی برخوردار است و به مراقبت‌ها و آمادگی‌های خاصی نیاز دارد که در زیر آنها را ذکر می‌کنیم:

  • برای عدم موفقیت این روش نیز آماده باشند
  • تعهد دهند که در صورت عدم موفقیت این روش، فرزند خود با جنس دیگر را نیز بپذیرند
  • بتوانند برای انجام آزمایش‌ها و روندهای قبل از اجرای این روش به آزمایشگاه مراجعه کنند یا زمان کافی داشته باشند
  • در جلسات مشاوره کامل شرکت کنند

هزینه روش تعیین جنسیتpgd

این روش تعیین جنسیت نیز همانند سایر راه‌حل‌های مشکلات ناباروری با هزینه‌های گزافی همراه است. البته که هزینه انجام pgd در هر مرکز ناباروری و کلینیک تخصصی متغیر خواهد بود. برخی از شرکت‌های بیمه نیز این روش درمانی را تحت پوشش دارند که البته به دلیل انجام pgd بستگی دارد.

برای این روش تعیین کردن جنسیت جنین، باید مبالغ زیادی را هزینه کنید. فراموش نکنید این روش با ریسک‌ها و احتمالاتی نیز به همراه است و همیشه به طور کامل موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

اثر انجام تعیین جنسیت (pgd)

بهترین کلینیک تعیین جنسیت جنین قبل بارداری

با جستجو در فضای مجازی و به صورت آنلاین شما به لیست بلندی از کلینیک‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری برخورد می‌کنید. به همین دلیل تشخیص و انتخاب بهترین کلینیک تعیین جنسیت قبل از بارداری برای شما سخت خواهد بود. از این رو باید ویژگی‌ها و خدمات هر یک از این کلینیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

کلینیکی برای شما مناسب است که جامع‌ترین مشاوره را در اختیارتان قرار می‌دهد، به انواع تجهیزات لازم و کاربردی برای تعیین جنسیت مجهز است، قیمت مناسبی و مقرون به صرفه‌ای دارد و توانسته رضایت سایر بیماران و زوجین باردار را نیز به خود جلب کند.

با بررسی این ویژگی‌ها شما می‌توانید بهترین کلینیک تعیین جنسیت قبل بارداری را بیابید. کلینیک ناباروری رستاک نیز یکی از همین کلینیک‌های حرفه‌ای در زمینه تعیین جنسیت است که بهترین و کامل‌ترین خدمات مربوط به بارداری را در اختیار زوجین قرار می‌دهد.

سوالات رایج درباره تعیین جنسیت جنینی

اگر هیچ اختلال بالقوه ارثی شناخته شده‌ای وجود نداشته باشد، PGS سلول‌های بیوپسی شده از جنین را برای غربالگری ناهنجاری‌های ژنتیکی بالقوه تجزیه و تحلیل می‌کند. در مقابل PGD از همین فرآیند برای تشخیص یک اختلال خاص استفاده می‌کند که احتمال انتقال آن از والدین به فرزندان زیاد است.

با رعایت وزن طبیعی بدن، رژیم غذایی مناسب، توجه به تغذیه، میزان مصرف برخی از مواد غذایی همانند پروتئین، حبوبات و غیره شما در حفظ و سلامت جنین خود نقش بسزایی خواهید داشت. همچنین مصرف دارو یا هر ماده دیگری باید تحت نظر متخصص شما تایید شود.

اصلی‌ترین خطر مربوط به PGD کاهش شانس زنده ماندن و ادامه رشد جنین قبل از لانه‌گزینی است.