لانه گزینی چیست؟

لانه گزینی

خونریزی بعد از لانه گزینی

لکه بینی پس از تخمک گذاری لزوماً به معنی نزدیکی دوره عادت ماهانه نیست و ممکن است نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد. این نوع خونریزی یکی از نخستین نشانه های بارداری است که در پی جایگزینی تخمک بارور شده در جدار رحم رخ می دهد. خونریزی لانه گزینی حدوداً 7 روز پس از لقاح اتفاق می افتد. برخی زنان هنگام لانه گزینی درد خفیفی در ناحیه زیر شکم و کمر را تجربه می کنند.

تقریباً 25 درصد از زنان در اوایل بارداری خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. این نوع لکه بینی معمولاً یکی از اولین نشانه های بارداری محسوب می شود. خونریزی لانه گزینی چند روز پس از لقاح، زمانی که جنین به پرده داخلی رحم می چسبد، رخ می دهد. برخی افراد ممکن است آن را با قاعدگی ماهانه اشتباه بگیرند؛ زیرا ممکن است در نزدیکی زمان قاعدگی و با علائم مشابه آن روی دهد.

با این حال، لکه بینی لانه گزینی معمولاً سبک تر از خونریزی قاعدگی است و اغلب زودتر از زمانی که انتظار دوره عادت ماهانه را دارید، اتفاق می افتد. در واقع این لکه بینی معمولاً 7 روز پس از لقاح ایجاد می شود. در این متن، زمان و علت خونریزی لانه گزینی، نشانه ها و نحوه تشخیص آن از سایر دلایل رایج خونریزی واژینال مورد بررسی قرار می گیرد.

علائم متداول در هنگام لانه گزینی جنین در رحم

لانه‌گزینی جنین در رحم، یک پدیده کاملا متفاوت از بارداری است. علائم آن ممکن است از یک بارداری به بارداری دیگر متغیر باشد. برخی زنان ممکن است اصلا علائمی را تجربه نکنند. با این حال، علائم احتمالی لانه‌گزینی عبارتند از:

·         خونریزی یا لکه‌بینی لانه‌گزینی

یکی از اولین نشانه‌های لانه‌گزینی، خونریزی اندک است. این زمانی رخ می‌دهد که جنین به دیواره رحم می‌چسبد. این خونریزی صورتی رنگ و رقیق است و شبیه به خون قاعدگی غلیظ و سرخ نمی‌باشد. این خونریزی معمولا مداوم نیست و ممکن است چندین بار قطع و وصل شود و از چند ساعت تا دو روز طول بکشد.

·         گرفتگی عضلانی

دومین علامت رایج، گرفتگی عضلات مشابه با دوران قاعدگی است، اما خفیف‌تر و کم‌دردتر. این گرفتگی در ناحیه پایین کمر و زیر شکم که مربوط به انقباضات رحمی است، احساس می‌شود. اگر درد و گرفتگی شدید و غیرقابل تحمل بود، باید به پزشک مراجعه کرد.

·         تغییرات در سینه‌ها

بلافاصله پس از لانه‌گزینی، تغییراتی در بدن رخ می‌دهد که سینه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد مانند درد، تورم و افزایش حساسیت آنها. این تغییرات به دلیل افزایش هورمون‌های زنانگی پس از بارداری است. در برخی موارد، چنین تغییراتی در زمان تخمک‌گذاری و هفته اول نیز دیده می‌شود.

·         افزایش دمای پایه بدن نشانگر لانه‌گزینی

دمای پایه بدن BBT هنگام لانه‌گزینی افزایش می‌یابد و می‌تواند راهی برای تشخیص بارداری باشد. بنابراین، اگر قصد باردار شدن دارید، باید جدولی از دمای روزانه بدن تهیه کنید و افزایش یا عدم افزایش آن را بررسی نمایید. BBT در زمان تخمک‌گذاری به دلیل افزایش پروژسترون بالا می‌رود و چنانچه لانه‌گزینی رخ دهد، این افزایش دما ادامه می‌یابد.

·         نیاز مکرر به ادرار کردن

طی هفته لانه‌گزینی، ممکن است احساس نیاز مکرر به دفع ادرار داشته باشید. افزایش جریان خون در ناحیه لگن، فشار بیشتری بر مثانه وارد می‌کند که منجر به تکرر احساس ادرار می‌شود.

  قرص متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

·         تمایلات غذایی یا بیزاری از غذاها

یکی دیگر از علائم مهم لانه‌گزینی، تغییر در تمایلات غذایی است. هورمون‌های تولید شده در نتیجه لانه‌گزینی، میل زنان را نسبت به غذاهای مورد علاقه یا نامطلوب تغییر می‌دهند. ممکن است میل به خوردن غذاهایی که قبلا نمی‌خوردید یا دوست نداشتید، در شما زیاد شود.

·         ترشحات دهانه رحم

پس از لانه‌گزینی، افزایش پروژسترون باعث می‌شود گردن رحم متورم شده و جریان خون در آن افزایش یابد. علاوه بر این، غدد بزرگ‌تر شده و هورمون‌ها باعث تحریک غدد و افزایش ترشحات مخاطی رحم می‌شوند. این ترشحات حاوی مقداری خون است، بنابراین مخاط دهانه رحم به رنگ صورتی یا قهوه‌ای دیده می‌شود. گرچه این علائم می‌تواند نشانگر بارداری باشد، نمی‌توان به آنها اتکا کرد و باید آزمایش انجام شود. همچنین باید توجه داشت که همه زنان لزوما این علائم را تجربه نمی‌کنند.

خونریزی بعد از لانه گزینی

زمان آغاز و طول دوره خونریزی ناشی از لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی زمانی رخ می دهد که تخمک باروری یافته در دیواره رحم یا آندومتر جایگزین می شود. پس از لقاح تخمک توسط اسپرم، رویان شکل می گیرد و از لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. در این مرحله از چرخه قاعدگی، بافت آندومتر ضخیم و پر از رگ های خونی است تا زمینه مناسبی برای جایگزینی و رشد رویان در حال تکامل فراهم آورد. در این شرایط، رگ های خونی موجود در پوشش داخلی رحم ممکن است پاره شوند و منجر به خونریزی جزئی شوند. این همان خونریزی کمی است که در طول لانه گزینی به صورت لکه بینی مشاهده می گردد.

همه افراد خونریزی لانه‌گزینی را تجربه نمی‌کنند. این رویداد بخش طبیعی از بارداری محسوب می‌شود و معمولاً جای نگرانی وجود ندارد. خونریزی می‌تواند چند ساعت یا چند روز به طول انجامد و مدت زمان آن در زنان مختلف، متفاوت است، اما به ندرت پیش می‌آید که بیش از سه روز طول بکشد.

دلیل خونریزی در زمان لانه گزینی

دلیل خونریزی در هنگام لانه گزینی این است که پرده داخلی رحم از شبکه رگ های خونی و بافت عروقی پوشیده شده است. هنگامی که تخمک باروری یافته خود را در آندومتر رحم فرو می برد تا رشد آغاز شود، می تواند منجر به پارگی رگ های خونی ریز گردد و به همین دلیل، خونریزی اندک رخ می دهد. پس از اتمام فرآیند لانه گزینی، بارداری ادامه می یابد و رحم شروع به ترشح هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی می نماید.

این هورمون مسئول حفظ ضخامت پوشش داخلی رحم است تا به باقی ماندن رویان در محل خود کمک کند و همان هورمونی است که باعث مثبت شدن تست بارداری می گردد. تنها راه قطعی برای تشخیص تفاوت خونریزی لانه گزینی با خونریزی قاعدگی، انجام آزمایش بارداری است. داشتن برخی عالئم می تواند نشانگر این باشد که احتماالً باردار شده اید و لکه بینی، مربوط به پریود نمی باشد.

تمایز خونریزی لانه گزینی از خونریزی قاعدگی

زمانی که یک تخمک بارور شده در رحم جای می گیرد و به اصطلاح کاشته می شود، معموالً 10 تا 14 روز پس از لقاح، بخشی از پرده داخلی رحم ممکن است ریزش داشته باشد. این رویداد منجر به خونریزی لانه گزینی می گردد که می تواند یکی از نخستین نشانه های بارداری باشد. لکه بینی معموالً به معنای وجود چند لکه خون بر روی لباس زیر یا دستمال بهداشتی است. لکه بینی که با رنگ قهوه ای آغاز شده و سپس به قرمز روشن تبدیل می شود، احتماالً مربوط به شروع قاعدگی است. برای تعیین اینکه آیا خونریزی ناشی از لانه گزینی است یا پریود شما شروع شده است، باید به این عالئم توجه نمایید:

  • انقباضات شکمی: گرفتگی های شکمی مرتبط با لانه گزینی اگرچه گاهی شدید است، اما معموالً به اندازه روزهای قاعدگی طول نمی کشد.
  • شدت و طول مدت خونریزی: شروع خونریزی سبک و افزایش تدریجی شدت آن معموالً نشانه خونریزی قاعدگی است.
  لکه بینی در بارداری به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

برخی زنان، خونریزی مربوط به کاشته شدن جنین را به همان شدت روز اول قاعدگی تجربه می کنند، اما معموالً این خونریزی فقط یک یا دو روز طول می کشد و هنگامی که پایان می یابد، ممکن است فرد منتظر شروع خونریزی قاعدگی باشد یا عالئم اولیه بارداری مانند حساسیت سینه یا کمی حالت تهوع را داشته باشد.

آیا می توان در زمان خونریزی لانه گزینی از تست بارداری (بی بی چک) استفاده نمود؟

تست بارداری یا بی بی چک، با بررسی وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی یا HCG در ادرار، بارداری را تشخیص می دهد. این هورمون، از زمانی که جنین در دیواره رحم جایگزین می گردد، ترشح می شود. شما می توانید در زمان لکه بینی لانه گزینی، برای اطمینان از بارداری این آزمایش را انجام دهید؛ اما قبل از لانه گزینی جواب معموالً منفی خواهد بود. در واقع، هرچه زودتر از تست بارداری استفاده کنید، HCG کمتری در ادرار وجود دارد و دقت تست پایین تر می آید. بنابراین، ممکن است علیرغم بارداری، تست بارداری نتیجه منفی نشان دهد.

به طور کلی، زودترین زمان برای استفاده از تست بارداری، اولین روز پس از تأخیر در پریود است. اگر عالئم اولیه بارداری را دارید و نتیجه تست شما منفی شد، بهتر است پس از گذشت 7 روز مجدداً تست را تکرار نمایید. توجه داشته باشید درصورتی که به درستی از تست بارداری استفاده کنید، تا 99 درصد نتیجه دقیق خواهد بود.

راهکار های افزایش شانس لانه گزینی

  1. رژیم غذایی خود را با مصرف منابع سرشار از فیبر همچون سبزیجات غنی سازید. مطالعات نشان داده‌اند این امر به تنظیم سطح هورمون پروژسترون که برای سلامتی بسیار حیاتی است، کمک می‌نماید.
  2. از تجربه استرس پرهیز کنید زیرا استرس می‌تواند به شیوه‌های مختلف بر باروری شما تاثیر منفی بگذارد؛ از جمله ممانعت از تخمک‌گذاری، لقاح موفق و لانه‌گزینی کامل جنین.
  3. مصرف مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی سالمون و خال‌مخالی را در برنامه خود قرار دهید. این ترکیبات از انقباض بیش از حد رحم و لانه‌گزینی ناقص جلوگیری می‌کنند.
  4. دمنوش‌های گیاهی را امتحان کنید. برخی گیاهان دارویی نظیر آویشن، رازیانه و بومادران با تقویت عضلات رحم و کاهش گرفتگی آن‌ها، به سلامت کلی سیستم باروری کمک می‌رسانند. توجه داشته باشید که این گیاهان باز کننده قوی قاعدگی هستند و پس از تخمک‌گذاری نباید مورد استفاده قرار گیرند.

نقش رژیم غذایی در موفقیت آمیز بودن لانه گزینی

برای افزایش توان باروری و موفقیت آمیز بودن لانه گزینی، مصرف میوه های تازه، سبزیجات، پروتئین های با کیفیت، آجیل و دانه ها، چربی های سالم و غلات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نکته کلیدی در دوره زمانی لانه گزینی، کنترل قند خون برای حمایت از لانه گزینی و رشد اولیه جنین است بنابراین مصرف تنقلات ناسالم را محدود نموده و بر روی غذاهای واقعی و سرشار از مواد مغذی تمرکز کنید.

  PMS چیست؟

غذاهای تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک همچون ماست، کفیر، ترشی کلم و کیمچی نیز ممکن است مفید واقع شوند. به میزان کافی آب بنوشید و اجازه ندهید بدن شما دچار کم آبی (دهیدراته) گردد. آناناس و آبغوره انار نیز از میوه هایی هستند که در برخی منابع جهت افزایش باروری و تقویت لانه گزینی به آنها اشاره شده است. اگرچه منبع تحقیقاتی قوی برای این ادعا منتشر نشده اما در کل مصرف این میوه ها برای سلامت عمومی بدن مفید است.

از مصرف غذاهایی که در دوران بارداری توصیه نمی شود مانند گوشت نیم پز، گوشت فرآوری شده، لبنیات غیرپاستوریزه، تخم مرغ عسلی و ماهی خام خودداری نمایید. اگر عادت به نوشیدن چای دارید، دمنوش های گیاهی نظیر نعناع، ​بادرنجبویه و زنجبیل مناسب هستند اما از مصرف دمنوش های حاوی برگ تمشک، پرهیز کنید.

لانه گزینی

 

زمان مراجعه به پزشک در صورت خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی به شما و جنین آسیبی وارد نمی‌آورد. اگر این خونریزی خفیف بوده و با درد همراه نیست، معمولا جای نگرانی وجود ندارد و تا زمانی که شدت آن پایین باشد، یک یا دو روز به طول انجامد و با انقباضات شکمی یا دردی همراه نباشد، هیچ عارضه‌ای در پی نخواهد داشت و بخشی طبیعی از بارداری محسوب می‌گردد. اگر خونریزی شدید، همراه با خروج لخته، درد لگنی یا گرفتگی شدید شکم را تجربه کردید، به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر یک هفته پس از تأخیر قاعدگی نتیجه تست بارداری خانگی شما منفی بود، اما گمان می‌برید ممکن است باردار باشید، برای راهنمایی به پزشک مراجعه کنید.

بر پایه آنچه بیان شد، لانه گزینی جنین زمانی است که تخمک بارور شده خود را داخل رحم جای می‌دهد. این فرایند در رحم با عالئمی همچون درد و احتباس پستان‌ها، نشانه‌های گوارشی، تغییرات خلقی، لکه‌بینی یا خونریزی همراه است. گاهی اوقات این علائم با سندروم پیش از قاعدگی تشابهاتی داشته و ممکن است اشتباه گرفته شوند. انجام تست بارداری تنها راه تأیید بارداری است.

نتیجه گیری

تلاش برای حاملگی می‌تواند هم هیجان‌انگیز و هم استرس‌زا باشد. شما ممکن است هر تغییر جزئی در بدن خود را ملاحظه کنید و بپرسید آیا این به معنای باردار شدن است یا خیر. البته این امر بد نیست، زیرا آگاهی مفید است و کاملاً عادی محسوب می‌شود. برخی از زنان علائم و نشانه‌هایی را مشاهده می‌کنند که حاکی از لانه‌گزینی است. این علائم ممکن است شامل خونریزی خفیف، گرفتگی عضلانی، تهوع، نفخ، درد سینه، سردرد، نوسانات خلقی و احتمالاً تغییر در دمای پایه بدن باشد.

اما نکته ناامیدکننده این است که بسیاری از این علائم بسیار شبیه به علائم قبل از قاعدگی (PMS) هستند. علاوه بر این، اکثر زنان اصلاً هیچ نشانه‌ای از لانه‌گزینی را تجربه نمی‌کنند، اما باردار می‌شوند. بهترین راه برای اطمینان از بارداری یا عدم بارداری، انجام آزمایش بارداری خانگی، آزمایش بتا هورمون بارداری یا مشورت با پزشک است. مرکز ناباروری رستاک، یکی از مراکز مهم در زمینه مشکلات ناباروری است که شما می توانید به این کلینیک تخصصی مراجعه کنید و از مشاوره و درمان ها بهره مند شوید.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »