قرص متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص متفورمین

متاسفانه بانوان بسیاری از تنبلی تخمدان خود رنج می‌برند و همین امر باعث شده تا نتوانند به راحتی بچه‌دار شوند و با علایم ناباروری دست و پنجه نرم میکنند. روش‌های زیادی برای درمان مشکل تنبلی تخمدان وجود دارند که یکی از بهترین گزینه‌ها دارو درمانی و مصرف قرص متفورمین خواهد بود. متفورمین قرصی است که به طور معمول برای افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود اما می‌تواند به کاهش برخی از معضلات همانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان نیز کمک کند. این نوع قرص به بدن افراد کمک می‌کند تا از انسولین تولید شده خود نهایت بهره را ببرند و همچنین به کاهش وزن و فشار خون نیز کمک می‌کند. به منظور آشنایی با خواص قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان بهتر است مطلب و راهنمای کامل زیر را مطالعه کنید.

قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان چه راه‌حلی دارد؟

قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان به بازیابی چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند و همچنین موهای زائد بدن ناشی از سطوح بالای تستوسترون را تحت کنترل خود خواهد داشت. بعد از اینکه فهمیدید منظور از تخمک گذاری چیست باید از داروهایی کمک بگیرید که به تخمک‌گذاری بیشتر و بهتر بدن شما کمک کنند. با اینکه این قرص برای رفع تنبلی تخمدان کاربرد دارد اما مجوز صادر شده برای مصرف این دارو تنها به دیابت نوع 2 مرتبط است.

نقش قرص متفورمین برای رفع تنبلی تخمدان

قرص متفورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به بازیابی پاسخ انسولین در بدن کمک می‌کند و همچنین میزان تولید گلوکز کبدی که توسط روده یا معده جذب می‌شود را کاهش می‌دهد. استفاده از متفورمین در گذشته برای جلوگیری از دیابت رایج بود.

افرادی که در معرض خطر و ریسک زیاد دیابت قرار داشتند این دارو را مصرف می‌کردند. در حال حاضر این قرص عملکرد و خاصیت دیگری نیز دارد که به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان مرتبط است. قرص متفورمین می‌تواند چرخه‌های قاعدگی را منظم‌تر کند و باروری را بهبود بخشد.

با اینکه این قرص بیش از هرچیزی بر روی خاصیت ضد دیابت بودن خود تمرکز دارد، زنان می‌توانند نگرانی‌های خود را در مورد سندرم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان با این دارو رفع کنند.

تاثیر مصرف متفورمین برای تنبلی تخمدان

این قرص به بهبود وضعیت هورمون‌های بدن بانوان کمک می‌کند تا قاعدگی و تخمک‌گذاری منظم‌تری را تجربه کنند. همچنین قرص متفورمین می‌تواند وزن آنها را کاهش دهد تا جایی که روند تخمک‌گذاری آنها تسریع یابد. در نظر داشته باشید این نوع قرص بهترین دارو برای رفع تنبلی تخمدان محسوب می‌شود.

در صورتی که قرص متفورمین را مصرف کنید و کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید، بدون وزن شما کاهش می‌یابد و همین مسئله به توسعه روند تخمک‌گذاری شما کمک می‌کند. با کاهش سطح آندروژن برخی از معضلات مربوط به بارداری همانند سقط جنین نیز کم می‌شود.

  درد زیر شکم در اوایل بارداری و جنسیت جنین

در صورتی که شما به دلیل تنبلی تخمدان خود با مشکل ناباروری روبرو هستید، قرص متفورمین می‌تواند تخمک‌گذاری شما را تحریک کند تا این روند افزایش یابد. همچنین درمان پریودی نامنظم نیز می‌تواند از دیگر دلایلی باشد که این قرص توانایی رفع کردن آن را دارد.

 چه زمانی از قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان استفاده می‌شود؟

قبل از اینکه برای رفع تنبلی تخمدان به سراغ متفورمین بروید، توصیه می‌کنیم سبک زندگی روزمره، رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود را کمی تغییر دهید و از قرص‌های ضد بارداری نیز کمک بگیرید. این روش‌های درمانی در ابتدا برای درمان تنبلی تخمدان کاربرد دارند.

قرص‌های ضد بارداری برای کمک به دوره‌های قاعدگی نامنظم و سطح بالای تستوسترون، موهای زائد صورت و بدن استفاده می‌شود و به عنوان اولین روش درمانی تنبلی تخمدان به حساب می‌آیند. قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان دومین روش درمانی است.

در صورتی که روش اول تغییر شیوه زندگی و قرص‌های ضد بارداری موفقیت‌آمیز نبودند، شما باید به سراغ این قرص‌ها بروید. توجه داشته باشید به هنگام استفاده از متفورمین باید سبک زندگی خود را نیز کمی تغییر دهید. این داروی حتی بر روی ناباروری زنان نیز موثر است و شما می‌توان آن را با سایر داروها همانند کلومیفن سیترات ترکیب کنید تا به آزادسازی تخمک بالغ و سالم کمک کرده باشید.

مکانیسم قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان

استفاده از متفورمین برای روند تخمک‌گذاری و افزایش نظم چرخه قاعدگی در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان توسط بهترین متخصصان توصیه شده است. عملکرد اصلی و بالینی این قرص مهار کردن تولید گلوکز کبدی، افزایش حساسیت به انسولین در بافت‌ها و کاهش جذب گلوکز به روده‌ها است.

در صورتی که متفورمین را به صورت ناشتا به بدن سرم کنند تا 5.8 درصد منجر به کاهش وزن می‌شود. از آنجایی که چاقی یکی از دلایل تنبلی تخمدان و ایجاد مشکل در بارداری طبیعی است، این قرص می‌تواند به بارداری طبیعی شما نیز کمک کند؛ زیرا باعث کاهش وزن می‌شود.

به نظر می‌رسد، قرص متفورمین علاوه بر مهار تولید گلوکز کبدی و بهبود حساسیت سلولی به انسولین، اثرات مستقیمی بر روی عملکرد تخمدان دارد. بنابراین منطقی است که فکر کنید این نوع دارو بر روی تنبلی تخمدان شما موثر است و به بارداری بهتر و طبیعی‌تر بانوان کمک می‌کند.

دوز مورد نیاز قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان

قرص متفورمین در 2 حالت 500 گرمی و 850 گرمی در دسترس خریداران و بیماران قرار دارد. توجه داشته باشید هر کسی با توجه به شرایط و وضعیت سلامتی که دارد باید دوز مشخصی از این قرص را مصرف کند. در ضمن مصرف قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان باید تحت نظر و توصیه‌های یک متخصص انجام شود. در ادامه بیشتر در مورد نحوه استفاده از این قرص توضیح می‌دهیم:

  • بزرگسالان مبتلا به تنبلی تخمدان باید هر روز یک عدد قرص متفورمین 500 گرمی میل کنند
  • پزشک متخصص براساس شرایط بدن شما و طی چند هفته دوز مصرفی‌تان را افزایش می‌دهد. در نتیجه بدن شما به دارو عادت می‌کند و عوارض جانبی نیز تا جای ممکن کاهش می‌یابد.
  • دوز معمول این قرص 1500 تا 1700 میلی گرم در روز است
  • حداکثر دوز پیشنهادی روزانه برای مصرف متفورمین 2.5 گرم در میان بزرگسالان است و 2 گرم نیز در میان نوجوانان خواهد بود.
  • همیشه متفورمین را طبق گفته دقیق متخصص خود مصرف کنید. با خرید این دارو از داروخانه برچسب دقیقی را مشاهده می‌کنید که شما توضیح می‌دهد چه مقدار از این قرص را مصرف کنید، هر چند وقت یک‌بار آن را بخورید. به طور کلی دستورالعمل خاص مصرف این دارو را در اختیار شما قرار می‌دهند.
  انواع رحم و مشکلات ناباروری

نحوه مصرف قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان

بهتر است قرص متفورمین را همیشه همراه غذا مصرف کنید. برای مثال می‌توانید در حین غذا این قرص را بخورید یا بلافاصله بعد از غذا آن را میل کنید. این روش مصرف تا جای ممکن عوارض قرص متفورمین را کاهش می‌دهد.

قرص‌های متفورمین را به طور معمول باید هر روز در 2 وعده صبحانه و شام یا گاهی اوقات 3 وعده صبحانه، ناهار و شام میل کنید. بهتر است دوز مشخصی از این قرص را در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید تا زمان مصرف آن هرگز فراموشتان نشود.

اگر مصرف قرص خود را در زمان تعیین شده فراموش کردید، به محض یادآوری آن را با وعده غذایی نزدیکش میل کنید اما اگر به طور تقریبی به زمان مصرف نوبت بعد نزدیک شده‌اید، بهتر است تنها نوبت بعدی را در زمان مناسب مصرف کنید و دوز فراموش شده را نادیده بگیرید.

تا چند وقت مصرف متفورمین برای تنبلی تخمدان را ادامه دهم؟

طول درمان هرکسی با توجه به شرایط و وضعیت سلامتی او متفاوت است. برخی از افراد خیلی زود به این قرص‌ها واکنش نشان می‌دهند و بلافاصله بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر باید مدتی به مصرف این قرص ادامه دهند.

برای اینکه به درک درستی از مدت زمان دقیق مصرف این قرص دست یابید، توصیه می‌کنیم تحت نظارت پزشک خود عمل کنید و به طور منظم قرص‌های خود را بخورید.

نکات مربوط به مصرف قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان

اگر قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان مصرف می‌کنید باید برخی از نکات و توصیه‌های مهم را به خاطر داشته باشید. از این رو توصیه می‌کنیم از متخصص مورد نظر یا پزشک منتخب خود در مورد مصرف این قرص اطلاعات دقیقی کسب کنید.

  تکرر ادرار در بارداری

برای مثال با کمک متخصص می‌توانید متوجه شوید که باید از روش‌ های پیشگیری از بارداری استفاده کنید یا اینکه این قرص ضد بارداری است؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت، قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان است و جزء قرص‌های ضد بارداری محسوب نمی‌شود.

گاهی اوقات افراد مبتلا به تنبلی تخمدان که قبل از مصرف متفورمین باردار نشده‌اند، پس از شروع مصرف این دارو باردار می‌شوند. اگر قصد بارداری ندارید و تنها برای کنترل برخی از علائم تنبلی تخمدان خود این قرص را مصرف می‌کنید، باید مورد روش‌های پیشگیری از بارداری با متخصص مورد نظر خود مشورت کنید.

مصرف طولانی مدت متفورمین بی‌خطر است اما باید به طور منظم تحت نظر و بررسی پزشکی حاذق قرار گیرد. این متخصصان می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد مصرف این دارو یا قرص در اختیارتان قرار دهند.

بعد از بارداری مصرف قرص متفورمین را ادامه دهم؟

برای اینکه در مورد ادامه روند مصرف قرص متفورمین یا قطع کردن آن بهترین تصمیم را بگیرید باید از متخصص منتخب خود کمک و راهنمایی کاملی دریافت کنید. مصرف متفورمین به صورت عادی ارتباطی به افزایش خطر نقایص مادرزادی و عوارض دیگر نداشته و ندارد.

در هر صورت برای اینکه این قرص را در دوران بارداری خود استفاده کنید، بهتر است به طور دقیق و با توجه به وضعیت سلامت خود از متخصص منتخب خود کمک و راهنمایی بگیرید تا بهترین مشاوره را در اختیار شما قرار دهند.

عوارض احتمالی قرص متفورمین

شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده برای مصرف‌کنندگان متفورمین ناراحتی شکم همانند تهوع، استفراغ و اسهال هستند. برای اینکه عوارض جانبی و احتمالی حاصل از مصرف این قرص را کاهش دهید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • شروع متفورمین با دوز کم و افزایش تدریجی آن طی چند هفته
  • مصرف آن در کنار غذا

با اینکه متفورمین برای درمان دیابت استفاده می‌شود اما برخلاف سایر داروهای مورد استفاده برای دیابت، این قرص باعث کاهش سطح گلوکز خون نمی‌شود. خوشبختانه متفورمین عوارض خیلی زیادی به همراه ندارد.

سخن آخر

این مطلب اطلاعات مختصری از قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان را در اختیار شما قرار داد تا بتوانید براساس این آگاهی برای مصرف قرص مورد نظر آماد شوید. به هر حال برای مصرف هر نوع دارو باید از متخصصان حاضر در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید تا خطری سلامت شما را تهدید نکند.

برخی از متخصصان حرفه‌ای بهترین جلسات آموزشی را برای شما در نظر دارند تا بهترین توصیه‌ها را در اختیارتان قرار دهند. تیم متخصص کلینیک ناباروری رستاک می‌تواند طی جلسات مشاوره در مورد مصرف، نحوه خوردن و دوز این دارو توضیح دهد تا شما با خیالی آسوده برای مصرف این دارو دست به کار شوید.

فهرست مطالب

پریود مردان واقعی است؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »