فرق فرزندان IVF و طبیعی

اصلاح سبک زندگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک

مادر شدن یکی از اهداف بزرگ و فضیلت‌های خاص برای هر زن محسوب می‌شود. بنابراین زنانی که به هر دلیلی باردار نمی‌شوند یا سن حاملگی آنها گذشته است، ناراحت و افسرده خواهند بود. خبر خوب اینکه این ناراحتی و افسردگی مربوط به دوران گذشته است و هم‌اکنون نوآوری‌های زیادی در زمینه بارداری غیرطبیعی تعبیه و طراحی شده‌اند. تکنولوژی‌های زیادی در این زمینه استفاده می‌شوند و بانوان نابارور می‌توانند از طریق IVF و IUI برای بارداری خود اقدام کنند. به عبارت دیگر با روی کار آمدن این روش‌ها بچه‌دار شدن و بارداری برای تمامی زوجین در هر گروه سنی و با هر وضعیت جسمانی یا فیزیکی امکان‌پذیر است.

روش IVF یا لقاح آزمایشگاهی یکی از بهترین روش‌های ناباروری زنان است که به بارداری میلیون‌ها زوج در سراسر جهان کمک کرده و طرفداران زیادی دارد. یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در مورد این روش بارداری غیرطبیعی وجود دارد مربوط به فرق فرزندان IVF و طبیعی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید راهنمای زیر را مطالعه کنید.

خلاصه‌ای از روش بارداری با کمک IVF

زوجینی که نمی‌توانند به صورت طبیعی بچه‌دار شوند باید به سراغ مراکز ناباروری بروند که انواع روش‌ های درمان ناباروری را در اختیار آنها قرار می‌دهند. روش لقاح مصنوعی یا آی وی اف یکی از همین روش‌های تاثیرگذار محسوب می‌شود که تحت نظر متخصصان ناباروری قابل انجام خواهد بود.

در ابتدای این روش، متخصص تخمدان خانم را با کمک داروهای هورمونی تحریک می‌کند تا در طول سیکل خود تخمک‌های بیشتری به وجود آورد. در ادامه متخصصان تخمک‌های بالغ را از طریق یک سوزن خاص به محیط انتقال می‌دهند که اسپرم بالغ و سالم مرد نیز در آن وجود دارد.

طی این روش لقاح جنین در محلی خارج از بدن زن تشکیل می‌شود. اگر این روند موفقیت‌آمیز باشد متخصصان جنین تولید شده برای مدتی مشخص در آزمایشگاه نگه می‌دارند. سپس جنین را به درون رحم مادر انتقال می‌دهند. برای دریافت اطلاعات کامل توصیه می‌کنیم از متخصصان این حوزه راهنمایی و مشاوره بگیرید.

تفاوت بین بارداری IVF و طبیعی

بدون شک می‌دانید که در روش بارداری طبیعی، لقاح پس از فعالیت جنسی در لوله فالوپ تشکیل می‌شود و جنین به طور طبیعی به رحم انتقال می‌یابد. در ادامه این روند نیز جنین به طور طبیعی کاشته می‌شود تا بارداری رخ دهد. در مقابل طی روش بارداری با لقاح آزمایشگاهی تخمک‌ها از تخمدان‌های زن جمع‌آوری می‌شوند و در آزمایشگاه با اسپرم ترکیب شده تا باروری رخ دهد.

پس از ایجاد جنین از طریق لقاح آزمایشگاهی متخصصان جنین را برای لانه‌گزینی و بارداری به درون رحم زن منتقل می‌کنند. مراحل بارداری در هر 2 لقاح به محض کاشت جنین، چه به صورت طبیعی و چه مصنوعی یکسان است و تنها تفاوت آنها روند اجرایی اولیه خواهد بود.

بنابراین با مقایسه این 2 روش هیچ تفاوت چشم‌گیری در میان آنها قابل مشاهده نیست. پس می‌توان گفت هیچ خطری سلامت نوزادان متولد شده از طریق IVF را تهدید نمی‌کند. در واقع این نوزادان با نوزادانی که به طور طبیعی متولد شده‌اند فرقی نخواهند داشت.

  پریود مردان واقعی است؟

آیا فرزندان IVF با فرزندان طبیعی فرق دارند؟

آی وی اف یک روش کمک باروری محسوب می‌شود و به معنای باروری مصنوعی نیست. متاسفانه برخی از افراد ناآگاه بر این باور هستند که فرزندان متولد شده از طریق آی وی اف طبیعی و عادی نیستند؛ زیرا نتیجه تخصص و آزمایش‌های پزشکان خواهند بود.

از آنجایی که شروع بارداری از طریق آی وی اف در آزمایشگاه رخ می‌دهد، مردم تصور می‌کنند کودکان متولد شده از این طریق با کودکان عادی فرق دارند. برخی از مردم عادی حتی فکر می‌کنند نوزادان متولد شده از طریق آی وی اف، با رابطه جنسی تولید نشده و تحت نظر پزشکان یا جراحی‌های تخصصی بوده‌اند، به همین دلیل با نوزادان عادی متفاوت هستند.

واقعیت دور از این تصورات و تفکرات است. شاید آی وی اف روشی متفاوت از رابطه جنسی طبیعی باشد اما کودکان متولد شده از این طریق، ویژگی‌ها و توانایی‌های ذهنی یا جسمی یکسان با سایر کودکان عادی دارند. در واقع تشخیص نوزادان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی و سایر کودکان متولد شده از رابطه جنسی طبیعی امری غیرممکن است.

به طور کلی می‌توان گفت هیچ تفاوت مشخص و مهمی بین این کودکان وجود ندارد. حتی روند رشد روانی این کودکان با سایر نوزادان عادی یکسان است و تنها تفاوت بین آنها نحوه تشکیل لقاحشان خواهد بود.

آیا نوزادان IVF به اندازه فرزندان عادی سالم هستند؟

پاسخ به این پرسش مثبت است؛ زیرا نوزادان آی وی اف به اندازه نوزادان طبیعی سالم هستند. این بدان معنا است که این نوزادان هرگز به دلیل نحوه تشکیل لقاح تحت خطر و آسیب خاصی قرار ندارند. طی روش‌ تولید لقاح آزمایشگاهی، زوجین تحت نظر متخصصان و با کمک داروها یا روش‌های خاص بچه‌دار می‌شوند.

این زوجین از فعالیت جنسی باردار نمی‌شوند اما در نتیجه عمل آنها تفاوت قابل توجهی وجود ندارد. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، بهتر است با روش بارداری از طریق لقاح آزمایشگاهی به طور کامل آشنا شوید. در ضمن بد نیست تفاوت این روش بارداری با باروری طبیعی را مورد بررسی قرار دهید.

برای ارزیابی سلامت نوزادان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شده است. براساس این مطالعات معتبر نوزادانی که از طریق این روش به دنیا می‌آیند به طور کلی اندازه نوزادان طبیعی سالم هستند.

آیا کودکان IVF به اندازه کودکان طبیعی نرمال هستند؟

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که IVF نسبت به فعالیت جنسی معمولی نوع متفاوتی از لقاح است. به همین دلیل بسیاری از افراد سعی دارند ویژگی‌های روحی و جسمی فرزندان آی وی اف را با سایر کودکان مقایسه کنند. در ضمن برخی از افراد نیز برایشان سوال است که آیا کودکان متولد شده از طریق IVF به اندازه کودکان طبیعی، نرمال هستند؟

مطالعات گسترده‌ای بر روی کودکان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی انجام شده است و متخصصان حرفه‌ای این کودکان را به طور کامل معاینه کرده‌اند. آنها با ارزیابی وضعیت روانی و جسمی کودکان این فرآیند را آغاز کردند. در ادامه نیز مسائل پزشکی و توانایی‌های روان شناختی خود را به کار گرفته‌اند.

  تست NIPT چیست؟

در پایان متخصصان به این نتیجه رسیدند که این نوزادان به اندازه نوزادان متولد شده از طریق روش طبیعی فعال و قوی هستند. تحقیقات نشان داده دلایل ایجاد نقص ممکن است به نوع روش بارداری، قدرت باروری خانم و آقا و حتی سن والدین مرتبط باشد.

آیا روش آی وی اف ریسک‌هایی به همراه دارد؟

شاید لقاح آزمایشگاهی کمی عجیب به نظر رسد اما این روش بارداری غیرطبیعی مشکلات مربوط به ناباروری مردان و زنان را رفع می‌کند. به طور کلی روش آی وی اف یکی از بهترین روش‌های کمک باروری برای زوجینی است که از بچه‌دار شدن محروم هستند.

با توجه به اینکه طی بارداری با لقاح آزمایشگاهی، متخصصان بیشتر از یک جنین را در رحم مادر قرار می‌دهند، احتمال بارداری 2قلو یا چند قلوزایی وجود دارد. در برخی موارد خانم‌ها برای تحریک تخمدان باید داروهای کمک باروری و محرک مصرف کنند و همین امر باعث بزرگی بیش از حد تخمدان می‌شود.

در برخی موارد نیز خانم‌ها با افزایش وزن روبرو می‌شوند یا سرگیجه و درد لگن دارند. حالت تهوع و حتی استفراغ نیز می‌تواند از عوارض احتمالی این روش بارداری محسوب شوند. علاوه بر حالاتی که برای مادر رخ می‌دهد، این امکان وجود دارد که کودکان متولد شده از این طریق وزن کمی داشته باشند. البته معضل وزن کم بیشتر به هنگام چند قلوزایی رخ می‌دهد.

چند درصد فرزندان IVF با اختلالات و ناهنجاری‌ها روبرو هستند؟

طی روش بارداری از طریق لقاح آزمایشگاهی، متخصصان بر روی روند بارداری تمرکز بیشتری دارند و از بروز بسیاری از اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کنند اما در برخی موارد ممکن است کودکان با اختلالات مادرزادی به دنیا آیند. برای مثال برخی از کودکان مشکلات قلبی دارند یا اندام تولید مثل آنها به خوبی شکل نگرفته است.

با وجود اینکه به هنگام انتقال جنین به درون رحم مادر طی روش آی وی اف، بهترین و سالم‌ترین جنین انتخاب می‌شود اما در برخی موارد ممکن است جنین با ناهنجاری‌هایی به دنیا آید. البته این ناهنجاری‌ها با مشکلات ساختاری جنین در بارداری طبیعی یکسان است و چیزی فراتر از آنها نخواهد بود.

در واقع تنها یک نوزاد از 25 نوزاد متولد شده از این طریق ممکن است با ناهنجاری‌های مادرزادی به دنیا آیند که این میزان در بارداری طبیعی نیز یکسان و حتی بیشتر خواهد بود. طی بارداری با لقاح آزمایشگاهی متخصصان تا جای ممکن از اختلالات ساختاری جنین و مشکلات ژنتیکی او جلوگیری می‌کنند.  

تفاوت‌های احتمالی فرزندان IVF و طبیعی

اصلی‌ترین تفاوت مربوط به این فرزندان، نوع بارداری آنها است که در واقع جزء دانش‌های عمیق و نهفته محسوب می‌شود. در بارداری با کمک روش آی وی اف، خانم از 2 هفته اول که جنین در دهانه رحم او قرار می‌گیرد، از بارداری خود باخبر می‌شود اما در بارداری طبیعی، خانم‌ها شاید با  گذر یک ماه و حتی بیشتر هنوز از بارداری خود مطلع نباشند.

  تغذیه در بارداری

طی روش لقاح آزمایشگاهی خانم‌ها از 2 تا 10 هفته باید تحت نظر متخصص خود باشند که این موضوع در بارداری طبیعی کمتر است. به جز روش بارداری، مابقی علائم و مسائل مربوط به بارداری لقاح آزمایشگاهی و طبیعی از طریق مقاربت جنسی یکسان خواهد بود.

در نظر داشته باشید، ضریب هوشی این 2 نوع کودک یکسان است و نمی‌توان گفت کودکانی که طریق مقاربت جنسی متولد شده‌اند از کیفیت و سلامتی بیشتری برخوردار هستند. شاید در برخی موارد نادر کودکان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی سبک وزن باشند. البته در همه موارد رخ نمی‌دهد و تنها یک تفاوت احتمالی محسوب می‌شود.

مزایای فرزندان IVF در مقایسه با فرزندان طبیعی

زمانی که صحبت از مزیت این فرزندان به میان می‌آید، شما باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. روش لقاح آزمایشگاهی به زوج‌هایی که با روش طبیعی بچه‌دار نمی‌شوند کمک می‌کند، بارداری جایگزین را تجربه کنند. در ضمن این روش بر روی کیفیت جنین تولید شده تمرکز و کنترل بیشتری دارد.

بنابراین شما به عنوان یک زوج متقاضی می‌توانید از سالم و زنده بودن نوزاد خود اطمینان حاصل کنید. نوزادان متولد شده از طریق آی وی اف از اختلالات ژنتیکی عاری هستند؛ زیرا با کمک این روش می‌توان از انتقال اختلالات ژنتیکی از نسلی به نسل بعد جلوگیری کرد.

کسانی که در خانواده خود سابقه این نوع بیماری‌ها را دارند، از طریق آی وی اف می‌توانند غربالگری باکیفیتی را تجربه کنند. این فرآیند به آنها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که نوزاد آنها به هیچ نوع اختلال و عارضه یا بیماری مبتلا نیست و به طور کامل سالم است.

نحوه انتخاب کلینیک ناباروری

در مورد بچه‌دار شدن هیچ مصالحه‌ای قابل قبول نیست و شما باید به سراغ بهترین کلینیک متخصص در زمینه IVF بروید و از تیم حرفه‌ای آنها مشاوره بگیرید. قبل از انتخاب کلینیک ناباروری مورد نظر، مطمئن شوید که این کلینیک به آخرین تکنیک‌های کمک باروری مجهز است و تیم متخصص آن از اعتبار و تجربه بالایی برخوردار هستند.

کلینیک ناباروری رستاک یکی از نام‌های شناخته شده در زمینه درمان ناباروری مردان و سایر روش‌های کمک باروری یا زایمان است که تیمی متخصص، دلسوز، متعهد و مجرب دارد و از بالاترین استانداردهای اخلاقی برخوردار هستند.

 بدین ترتیب اگر با مشکل ناباروری روبرو هستید و به تولید مثل از طریق لقاح آزمایشگاهی فکر می‌کنید، می‌توانید از تیم متخصص رستاک کمک و راهنمایی بگیرید.

جمع‌بندی

با افزایش دانش و آگاهی مردم در مورد روش‌های کمک باروری، تصور افسانه‌ای آنها از فرق میان فرزندان آی وی اف و طبیعی از بین می‌رود. با توجه به تحقیقاتی که متخصصان حرفه‌ای در این زمینه انجام داده‌اند، می‌توان با اطمینان به این نتیجه رسید که هیچ تفاوتی بین کودکانی که از طریق IVF متولد شده‌اند و کودکانی که به طور طبیعی به دنیا آمده‌اند، وجود ندارد.

فهرست مطالب

پریود مردان واقعی است؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »