زگیل تناسلی یا اچ پی وی : تشخیص و درمان

زگیل تناسلی یا اچ پی وی : تشخیص و درمان

پیش از 30 گونه ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند بر اندام تناسلی شما تاثیر بگذارد. این ویروس‌ها بیشتر در اشکال بی‌ضرر دیده خواهند شد و تنها باعث ایجاد زگیل در اندام تناسلی می‌شوند. البته برخی از اچ پی وی‌ها پرخطر هستند؛ زیرا می‌توانند به پیشرفت سرطان دهانه رحم کمک کنند. شاید برایتان سوال شود که اچ پی وی چیست و چطور می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد. برای اینکه از شر این مریضی در امان باشید، بهتر است واکسنی بر علیه این ویروس تزریق کنید و به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهید. عفونت اچ پی وی ویروسی است که به طور معمول باعث رشد پوست یا غشای مخاطی می‌شود. برای اینکه بیشتر با این بیماری آشنا شوید، راهنمای زیر را دنبال کنید.

بیماری اچ پی وی  چیست؟

بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارند و برخی از آنها باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی دیگر نیز به انواع مختلفی از سرطان منجر خواهند شد. البته همه این نوع عفونت‌ها به سرطان منجر نمی‌شوند اما برخی از اچ پی وی ‌های ناحیه تناسلی می‌توانند باعث سرطان قسمت تحتانی رحم شوند که به واژن متصل است.

انواع دیگری از سرطان‌ها همانند سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی، واژن و پشت گلو نیز به ویروس یا عفونت اچ پی وی  مرتبط هستند. این عفونت‌ها اغلب از طریق تماس جنسی یا سایر تماس‌های پوستی منتقل می‌شوند. واکسن‌ها می‌توانند از شما در برابر این نوع بیماری محافظت کنند و احتمال و ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم را کاهش دهند.

در پاسخ به این پرسش که اچ پی وی  چیست، باید گفت که این بیماری یک عفونت شایع مقاربتی است که به طور معمول هیچ علامت خاصی ندارد و خود به خود از بین می‌رود اما گاهی اوقات این عفونت می‌تواند باعث بیماری شدید و جدی شود. این ویروس از طریق تماس نزدیک با پوست ناحیه تناسلی پخش می‌شود و مردان و زنان می‌توانند به آن مبتلا شوند.

علائم اچ پی وی  چیست؟

در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن شما عفونت اچ پی وی  را قبل از ایجاد زگیل شکست می‌دهد. هنگامی که زگیل ظاهر شود، بسته به نوع اچ پی وی  که در بدن فرد وجود دارد، ظاهر آن متفاوت خواهد بود. در ادامه علائم اصلی این بیماری را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

  • زگیل ناحیه تناسلی: این نوع زگیل‌ها به صورت ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه به گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر می‌شوند. در زنان زگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود اما این زگیل می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز به وجود آید.
  • زگیل آلت تناسلی مردان: این نوع زگیل نیز بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا اطراف مقعد مردان ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می‌شود، اگرچه ممکن است احساس خارش ایجاد کند یا اینکه باعث حساسیت شود.
  • زگیل‌های معمولی: این نوع زگیل‌ها رایج‌ترین زگیل‌ها هستند که به صورت برآمدگی خشن و برجسته ظاهر می‌شوند و به طور معمول بر روی دست‌ها و انگشتان به وجود می‌آیند. در بیشتر موارد، زگیل‌های معمولی ناخوشایند هستند و می‌توانند دردناک باشند. همچنین این نوع زگیل‌ها مستعد آسیب یا خونریزی هستند.
  • میخچه کف پا: زگیل‌های کف پا، زگیل‌های سخت و دانه دانه هستند که به طور معمول در پاشنه‌های پا ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها در بیشتر افراد باعث ناراحتی خواهند بود.
  • زگیل‌های مسطح: این نوع زگیل‌ها سطحی صاف و کمی برجسته دارند. آنها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند اما کودکان به طور معمول آنها را روی صورت خود خواهند داشت. مردان نیز در ناحیه ریش خود با این زگیل‌ها روبرو می‌شوند. بانوان نیز بر روی پاهای خود این زگیل‌ها را مشاهده می‌کنند.
  تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

دلیل بروز بیماری اچ پی وی  چیست؟

 

راه درمان اچ پی وی چیست

عفونت اچ پی وی  زمانی رخ می‌دهد که این ویروس از طریق بریدگی، ساییدگی یا پارگی کوچکی بر روی پوست به بدن شما وارد شود. این ویروس به طور عمده از طریق تماس پوست به پوست انتقال می‌یابد. عفونت‌های اچ پی وی  تناسلی از طریق رابطه جنسی، رابطه مقعدی و سایر تماس‌های پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند.

برخی از عفونت‌های HVP که منجر به ضایعات دهانی یا تنفسی فوقانی می‌شوند، از طریق رابطه جنسی دهانی انتقال می‌یابند. اگر باردار هستید و عفونت اچ پی وی  زگیل تناسلی دارید، ممکن است کودک شما نیز به این عفونت مبتلا شود. زگیل‌ها مسری هستند و از طریق تماس مستقیم پخش می‌شوند.

همچنین اگر شما چیزی را لمس کنید که پیش‌تر تحت تاثیر این عفونت و ویروس قرار گرفته باشد، شما نیز به زگیل یا عفونت اچ پی وی  مبتلا می‌شوید.

آیا همه زگیل‌ها HPV هستند؟

اکنون که با پاسخ اچ پی وی  چیست آشنا شدید، بهتر است با انواع این بیماری نیز آشنایی پیدا کنید. در ضمن پاسخ به پرسش بالا مثبت است. البته شاید این موضوع کمی برای شما گیج‌کننده باشد به خصوص زمانی که سعی می‌کنید تفاوت بین اچ پی وی که باعث زگیل روی انگشت می‌شود را با زگیلی که ممکن است سرطان دهانه رحم را به همراه داشته باشد مورد بررسی قرار می‌دهید.

برخی از انواع زگیل‌ها همانند زگیل روی اندام تناسلی بسیار آزاردهنده هستند. ناگفته نماند هیچ‌کس تمایلی به داشتن زگیل ندارد، به خصوص در اندام تناسلی خود. با این حال این نوع از اچ پی وی ‌ها بی‌ضرر هستند. برخی از اچ پی وی ‌ها منجر به زگیل بر روی انجام تناسلی می‌شوند و برخی دیگر با زگیل‌هایی نام برده شده در ادامه همراه هستند:

  • زگیل‌های مسطح
  • میخچه کف پا
  • زگیل‌های رایج
  • زگیل‌های زیر زبانی

همه زگیل‌ها توسط اچ پی وی  ایجاد می‌شوند اما همه اشکال اچ پی وی ‌ها باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند. برای مثال اچ پی وی  که باعث سرطان می‌شود، زگیل ایجاد نمی‌کند.

چه کسانی به اچ پی وی  مبتلا می‌شوند؟

هر فردی در صورت داشتن رابطه جنسی یا تماس نزدیک پوست به پوست با شریک مبتلا به ویروس ممکن است به این عفونت مبتلا شود. به طور کلی هر فردی که به این ویروس مبتلا باشد، می‌تواند آن را در حین مقاربت، رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا سایر تماس‌های نزدیک تناسلی به شریک جنسی خود منتقل کند.

  تست NIPT چیست؟

اچ پی وی  در زنان

متاسفانه اچ پی وی  برای زنان و نوزادی که آنها در بدو تولد دارند بیشترین خطر را خواهد داشت. در قسمت‌های قبل نیز توضیح دادیم که اچ پی وی  پرخطر در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

 پاپ اسمیر و تست HPV می‌تواند تغییرات سلولی پیش سرطانی را زود تشخیص دهد تا از سرطان دهانه رحم شما جلوگیری شود. اشکال بی‌ضرر اچ پی وی  همچنین می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان شود.

اچ پی وی  در مردان

اچ پی وی  خطرات کمتری برای مردان به همراه دارد. با اینکه اچ پی وی  در مردان باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود اما بیشتر این عفونت‌ها خود به خود رفع خواهند شد. بیماری HVP می‌تواند منجر به سرطان آلت تناسلی، مقعد، سر و گردن شود اما این سرطان‌ها نادر هستند.

در صورتی که تست اچ پی وی  شما مثبت است، احتمال اینکه سیستم ایمنی بدنتان با این عفونت مبارزه کند زیاد خواهد بود. استفاده از برخی روش های پیشگیری از بارداری می‌تواند از انتقال این نوع بیماری نیز جلوگیری کند. در واقع با واکسینه شدن و انجام رابطه جنسی ایمن می‌توانید از گسترش این بیماری پیشگیری کنید.

رابطه سرطان دهانه رحم و اچ پی وی  چیست؟

 

زگیل تناسلی یا اچ پی وی

بعد از بررسی این که اچ پی وی  چیست و چه علائمی دارد، نوبت به بررسی رابطه این نوع بیماری با سرطان رحم می‌رسد. برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شوند که به این وضعیت دیسپلازی دهانه رحم می‌گویند.

دهانه رحم شما بین سوراخ واژن و رحم شما است. در صورت عدم درمان، دیسپلازی دهانه رحم گاهی به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شود. اگر زیر 30 سال سن دارید، بیشتر عفونت‌های HVP خود به خود برطرف می‌شوند. تا سن 30 سالگی شما انجام آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید امکان وجود این ویروس را تحت بررسی قرار دهید.

در صورتی که جواب آزمایش شما مثبت بود، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته و به آزمایش‌های مکرر نیازمند باشید. انجام منظم تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم مهم و کاربردی است.

ویروس HPV تا چه حد رایج است؟

در برخی از کشورها این نوع ویروس رایج‌ترین عفونت محسوب می‌شود. سالانه حدود 14 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. با اینکه مراکز کنترل و پیشگیری از این نوع بیماری‌ها راه‌اندازی شده‌اند اما همچنان این عفونت یکی از شایع‌ترین ویروس‌ها است. متاسفانه برخی از افراد حتی از این ویروس خود آگاه نیستند.

برای تشخیص عفونت اچ پی وی  چه آزمایشاتی می‌توان انجام داد؟

یک متخصص حرفه‌ای حاضر در این حوزه با نگاه کردن می‌تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. اشکال پرخطر این بیماری علائمی ایجاد نمی‌کنند، بدین ترتیب شما به طور حتم از طریق آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی  می‌توانید از عفونت خود مطلع شوید. روش‌های تشخیص این بیماری را در زیر شرح می‌دهیم:

  • تست پاپ اسمیر: آزمایش پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم و سلول‌های پیش سرطانی را که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند، غربالگری می‌کند. سرطان دهانه رحم به طور تقریبی از طریق یک اچ پی وی پرخطر ایجاد می‌شود.
  • تست اچ پی وی : تست‌های اچ پی وی می‌توانند نوع پرخطر این ویروس را شناسایی کنند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند. هیچ آزمایش تایید شده‌ای برای شناسایی اچ پی وی  فرج، واژن، آلت تناسلی، کیسه بیضه، رکتوم یا مقعد وجود ندارد.
  • کولپوسکوپی: اگر آزمایش پاپ اسمیر شما نشانه‌هایی از سلول‌های غیرطبیعی را تشخیص دهند یا اگر آزمایش HVP شما مثبت باشد، ممکن است متخصص کولپوسکوپی را برای شما تجویز کند. طی این روش تشخیص اچ پی وی ، متخصص از یک ابزار به کولپوسکوپ استفاده می‌کند تا دهانه رحم شما بزرگ شود و سلول‌های غیر طبیعی آن در معرض دید قرار گیرند. در ادامه نیز این سلول‌ها را برمی‌دارند و آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا از سرطانی یا غیرسرطانی بودن آنها مطمئن شوند.
  تغذیه در بارداری

راه درمان اچ پی وی  چیست؟

دلیل بروز اچ پی وی چیست

متاسفانه درمانی که بتواند شما را از شر این ویروس خلاص کند، وجود ندارد. این روش‌های درمانی می‌توانند زگیل‌های قابل مشاهده در اندام تناسلی و سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم شما را از بین ببرند. برخی از روش‌های درمان این بیماری را در ادامه شرح می‌دهیم:

  • کرایو سرجری: انجماد زگیل یا از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی با نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل از طریق حلقه الکترو سرجیکال: با استفاده از یک حلقه سیمی مخصوص برای برداشتن زگیل با سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم اقدام می‌کنند.
  • الکتروکوتر: سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • لیزر درمانی: استفاده از نور شدید برای از بین بردن زگیل یا هر نوع سلول غیر طبیعی
  • کونیزاسیون: برداشتن یک قطعه مخروطی شکل از بافت دهانه رحم که حاوی سلول‌های غیرطبیعی است.
  • کرم: استفاده مستقیم از کرم دارویی روی زگیل‌ها به از بین بردن آنها کمک می‌کند.
  • تری کلرواستیک اسید: استفاده از یک درمان شیمیایی که زگیل را می‌سوزاند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به طور مفصل در مورد اچ پی وی  توضیح دادیم. بنابراین فراموش نکنید پیشگیری از این بیماری برای مبارزه با سرطان دهانه رحم امری ضروری است. به همین دلیل باید همه توصیه‌های مربوط به واکسینه شدن در برابر این نوع بیماری را جدی بگیرید. البته اگر به تازگی متوجه وجود ویروس اچ پی وی  شده‌اید، نگران نباشید.

همه افراد مبتلا به  این ویروس سرطان نمی‌گیرند. به هر حال برای اینکه از وجود این سرطان در رحم خود مطمئن شوید باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید. به منظور انجام این آزمایش‌ها نیز باید به کلینیک‌های متخصص مراجعه کنید. مرکز ناباروری رستاک یکی از کلینیک‌هایی است که می‌توانید با کارشناسان آن در مورد تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری صحبت کنید.

 

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »