زایمان طبیعی و مراحل آن

زایمان طبیعی

برخی از خانم‌ها ممکن است زایمان را به طور طبیعی تجربه کنند. برای اینکه بتوانند به خوبی مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارند باید از تکنیک‌هایی همانند تنفس کنترل شده برای درد و حفظ آرامش بیشتر کمک بگیرند. مادران برای اینکه یک زایمان خوب را تجربه کنند باید تحت نظر یک ماما یا متخصص زنان و زایمان هدایت شوند. انتخاب زایمان و تولد نوزاد به صورت طبیعی به معنای شجاعت خانم‌ها نیست. بلکه در این روش بدون تجهیزات پزشکی و داروهای مصنوعی می‌توانند فرزند خود را به دنیا آورند. به طور معمول تجربه زایمان یکی از ارزشمندترین تجارب زندگی بانوان است که به 2 روش طبیعی و سزارین قابل انجام خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با روش تولد طبیعی مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

اصول اساسی زایمان طبیعی

هر یک از روش‌های زایمان باید براساس اصول مشخص و تحت نظر متخصصان حرفه‌ای انجام شود تا بدون دردسر نوزاد به دنیا آید. اصول اساسی زایمان طبیعی نیز شامل موارد زیر خواهد بود و به انواع رحم خانم‌ها بستگی دارد:  

  • بدون استفاده از داروهای مختلف همانند اپیدورال‌ها، روند زایمان انجام می‌شود.
  • متخصصان منطقه بین واژن و مقعد را برش می‌دهند تا جایی برای کودک به هنگام زایمان ایجاد شود.
  • در نهایت مادر روش زایمان فرزند خود را انتخاب می‌کند.

مزایای زایمان طبیعی

ممکن است میان 2 روش زایمان طبیعی و سزارین دودل باشید و نتوانید بهترین روش را برای خود در نظر بگیرید. به طور معمول بهترین روش برای تولد نوزاد، روش طبیعی است که نسبت به سزارین با مزایای بیشتری همراه خواهد بود. برخی از مزیت‌های این روش زایمان را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • امکان زایمان بدون معالجه به پزشک و استفاده از داروهای مختلف
  • عدم نیاز به جراحی‌ سخت
  • امکان انجام زایمان در مکانی راحت و آشنا
  • عدم نیاز به تجهیزات خاص پزشکی
  • آزاد بودن در روند و زمان زایمان
  • بدون نگرانی‌های فرهنگی و مذهبی
  • عدم نیاز به شرایط ویژه
  • هزینه کم

7 مرحله مهم در زایمان طبیعی

زایمان یک تجربه منحصر به فرد است و برخی از افراد تنها طی چند ساعت یا حتی کمتر می‌توانند فرزند خود را به دنیا آورند. این در حالی است که برخی دیگر از مادران با محدودیت‌های استقامتی، جسمی و حتی عاطفی درگیر می‌شوند و زایمان آنها زمان‌بر می‌شود.

به طور معمول مادران زمان دقیق زایمان خود را تشخیص نمی‌دهند اما می‌توانند با بررسی روند بارداری خود به صورت تقریبی زمان زایمان را تخمین بزنند. اگر شما نیز قصد دارید زایمان طبیعی را تجربه کنید، بهتر است به روند آمادگی برای این روش زایمان تسلط یابید. در بخش‌های بعدی این روند را به طور کامل شرح می‌دهیم.

انتخاب متخصص زنان و زایمان

فرقی ندارد از ماما کمک بگیرید یا به سراغ متخصص زنان و زایمان بروید، به هر حال باید مطمئن شوید که پزشک منتخب شما در زمینه زایمان طبیعی تجربه زیادی دارد. در نظر داشته باشید، بیشتر ماماها در تولد طبیعی نوزاد تخصص و تجربه زیادی دارند.

در نظر گرفتن محل مناسب برای زایمان طبیعی

بهترین محل برای این نوع زایمان کلینیک‌های تخصصی است که محیطی آرام و مجهز را برای تولد نوزاد طراحی کرده‌اند. البته شما می‌توانید در بیمارستان نیز فرزند خود را به دنیا آورید. در صورتی که برای زایمان خود برنامه‌ریزی دقیقی چیده و به اندازه کافی آماده باشید بدون شک بهترین محل را نیز می‌یابید. به هر حال کلینیک‌های تخصصی بهترین گزینه برای این نوع زایمان هستند.

  قرص متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه‌ریزی دقیق برای زایمان طبیعی

با انتخاب یک برنامه مشخص برای زایمان طبیعی، شما می‌توانید نیازها و توقعات خود را به موقع در اختیار پزشک قرار دهید. در ضمن تیم تولد طبیعی نیز به موقع در کنار شما حاضر می‌شود و مراقبت‌های بعد از زایمان را به بهترین شکل برای شما تعبیه می‌کند. این مرحله از تولد طبیعی بسیار مهم و موثر است.

کسب اطلاعات در مورد زایمان طبیعی

قبل از اینکه برای این نوع روش زایمان آماده شوید، بهتر است اطلاعات دقیقی در مورد آن به دست آورید. برای مثال بهتر است از درد این روش زایمان آگاه شوید و اندازه لگن خود را برای تولد طبیعی نوزاد در نظر بگیرید. در صورتی که لگن شما خیلی کوچک باشد تولد طبیعی به طور حتم امکان‌پذیر نخواهد بود. در ضمن بد نیست روش‌های مختلف تسکین درد حین زایمان را تحت بررسی قرار دهید.

استفاده از توپ تولد

توپ تولد یک روش فیزیوتراپی عالی برای کمک به مادرانی است که قصد دارند تولد طبیعی را تجربه کنند. این توپ به منظور آمادگی برای زایمان بسیار کاربردی است و در محیط‌های مختلف و حتی در زیر دوش نیز قابل استفاده خواهد بود.

شرکت در کلاس‌ زایمان

کلاس زایمان نه تنها در مورد مراحل زایمان به شما توضیح می‌دهد، بلکه تکنیک‌های تسکین درد، نحوه درست تنفس، ماساژ و موارد دیگر را نیز به خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در این کلاس‌ها متخصص اطلاعات دقیقی در مورد سایر روش‌های زایمان شرح می‌دهد تا شما به اطلاعات کامل تسلط یابید.

پیدا کردن راه‌های تسکین درد زایمان طبیعی

با شرکت در کلاس‌های زایمان، کمک گرفتن از متخصص حرفه‌ای، مطالعه کتاب‌های کاربردی و سایر روش‌ها شما می‌توانید روش‌های مختلفی برای تسکین درد زایمان خود بیابید. در عصر فعلی روش‌های مختلفی برای کاهش درد زایمان وجود دارند.

 برای مثال برخی از مادران زایمان در آب را تجربه می‌کنند و برخی دیگر با ماساژ برای زایمان آماده می‌شوند. طب سوزنی، آروماتراپی و سایر تکنیک‌ها نیز برای تسکین درد زایمان گزینه مناسبی هستند.

مراحل اولیه زایمان طبیعی

اولین مرحله از زایمان طبیعی زمانی رخ می‌دهد که احساس انقباض مداوم شروع شود. این احساس انقباض قوی‌تر می‌شود و با گذشت زمان افزایش می‌یابد. در نهایت دهانه رحم مادر باز می‌شود که به این حالت اتساع می‌گویند. انقباضات دهانه رحم را نرم، کوتاه و نازک می‌کنند.

این مرحله کاربردی‌ترین مرحله آغازین تولید طبیعی نوزاد است؛ زیرا از طریق همین روش نوزاد می‌تواند برای تولد آماده شود. تولید طبیعی به 3 بخش اصلی تقسیم خواهد بود که انقباضات اولیه ،انقباضات نهایی و تولد نوزاد نام دارند و در بخش‌های بعدی آنها را توضیح می‌دهیم.

  لکه بینی در بارداری به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

زایمان طبیعی و مراحل آن

انقباضات اولیه

در حین این مرحله اولیه دهانه رحم باز، نرم‌، کوتاه و نازک می‌شود. در طول این مرحله دهانه رحم تا 6 سانتی‌متر باز شده و شما شاهد انقباضات خفیف هستید که البته ممکن است به طور دائم رخ ندهند. از آنجایی که دهانه رحم به تدریج باز می‌شود، ممکن است ترشح صورتی روشن یا کمی خونین رنگ از مهبل مادر خارج شود.

این ترشح در واقع مخاطی است در دوران بارداری از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کرد. مدت زمان زایمان اولیه قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز و پایان آن در نظر گرفت. به طور متوسط این نوع انقباضات و فشارهای اولیه از ساعت‌ها شروع شده و به روزها کشیده می‌شود.

در نظر داشته باشید، کسانی که سابقه زایمان دارند، دوره انقباضات اولیه آنها کوتاه‌تر خواهد بود. انقباضات اولیه زایمان برای همه افراد ناراحت‌کنند نیست اما در برخی از مادران بسیار شدید است. در صورتی که انقباضات رحم شما برای مدتی طولانی ادامه داشت، سعی کنید آرام باشد و موارد زیر را رعایت کنید:

  • قدم بزنید
  • دوش بگیرید
  • به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید
  • تکنیک‌های تنفس را تمرین کنید
  • خود را در موقعیت زایمان قرار دهید

انقباضات ثانویه

در حین زایمان نهایی دهانه رحم از 6 سانتی‌متر به 10 سانتی‌متر می‌رسد. انقباضات شدیدتر می‌شوند. همچنین شما به طور مداوم این انقباضات را احساس می‌کنید. حتی ممکن است دچار گرفتکی پا شوید و معده شما احساس ناراحتی داشته باشد. در زمان زایمان شما فشار بیشتری را در قسمت پشت خود احساس می‌کنید.

در چنین زمانی باید بلافاصله خود را به محل زایمان برسانید. شاید در این مرحله هیجانات شما رفع شود و احساس ناراحتی بیشتری داشته باشید. حتی ممکن است متخصصان داروهای ضد درد و بیهوشی به شما بدهند. البته نگران نباشید، تیم متخصص در تمام این مراحل کنار شما خواهد بود.

به طور معمول زایمان به روش طبیعی بین 4 تا 8 ساعت طول می‌کشد. هر یک ساعت دهانه رحم یک سانتی‌متر باز می‌شود. این روند برای کسانی که تا به حال بچه‌دار نشده‌اند، بیشتر طول می‌کشد. برای کاهش درد خود از تکنیک‌های تنفسی و حفظ آرامش کمک بگیرید.

تولد نوزاد

در این مرحله نوزاد شما به دنیا می‌آید. برخی از نوزادان تنها طی چند دقیقه به دنیا می‌آیند اما برخی از آنها چند ساعت زمان نیاز دارند. افرادی که تجربه زایمان نداشته‌اند و افرادی که اپیدورال دارند به طور معمول به فشار بیشتر نیاز خواهند داشت تا بتوانند نوزاد خود را به دنیا آورند. این افراد به تکرر ادرار در بارداری نیز دچار بوده‌اند.

در زمان تولد نوزاد شما باید فشار وارد کنید و متخصص در تمام این مراحل از شما می‌خواهد درد را تحمل کنید و فشار آورید. برای اینکه فشار وارد شده منجر به زایمان شود، باید موقعیت‌های مختلفی را امتحان کنید تا بهترین آنها را بیابید.

برخی از مادران با چمباتمه زدن، نشستن، زانو زدن و حتی روی دست و زانوی خود می‌توانند بیشتر فشار را وارد کنند. توجه داشته باشید اگر به آرامی فشار وارد کنید، بافت واژن شما پاره نمی‌شود بلکه کشش پیدا می‌کند. زمانی که سر کودک را در میان پای خود ببینید انگیزه می‌گیرید.

  لانه گزینی چیست؟

مراحل مربوط به بعد از تولد نوزاد

بعد از اینکه نوزاد به دنیا می‌آید، زایمان طبیعی هنوز به طور کامل تمام نشده است؛ زیرا بعد از تولد نوزاد باید جفت و غشای جنین نیز بیرون آیند. این روند نیز مدتی کوتاه بعد از تولد نوزاد یا 60 دقیقه بعد از زایمان رخ می‌دهد. جفت و غشای جنین از داخل رحم آزاد شده و خارج می‌شوند.

هنگامی که جفت از بین می‌رود، ممکن است یک انقباض ضعیف احساس کنید و به خونریزی واژن دچار شوید. خارج شدن جفت نیز تا حدودی شبیه به تولد نوزاد است که البته ناراحتی به همراه دارد. متاسفانه در محلی که جفت به رحم شما وصل شده است، زخم‌ به وجود می‌آید.

ماما بعد از تولد نوزاد باید کانال تولد شما را تحت بررسی قرار دهد و در صورت نیاز به بخیه، با استفاده از بی‌حسی موضعی می‌تواند برای بخیه زدن دست به کار شود. نخ مورد استفاده برای بخیه زدن خود به خود حل می‌شود و بنابراین لازم نیست بخیه‌ها را بردارید.

آیا زایمان طبیعی برای من مناسب است؟

در صورتی که می‌خواهید زایمان خوبی داشته باشید و موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید و از فرزند خود جدا نشوید، بهتر است زایمان طبیعی را انتخاب کنید. البته هر نوع زایمان با خطرات و مشکلات زیادی همراه است بنابراین قبل از نهایی کردن تصمیم خود باید به اندازه کافی تحقیق و بررسی انجام دهید. طبق اصول زیر می‌توانید بهترین روش زایمان را برای خود انتخاب کنید:

  • یک متخصص زنان و زایمان انتخاب کنید که قبل از زایمان شما را معاینه کند.
  • اگر تولد طبیعی را انتخاب می‌کنید بهتر است برنامه بی نیز برای خود در نظر بگیرید.

در نهایت اینکه یک متخصص وضعیت سلامت شما و نوع بارداری‌تان را تحت بررسی قرار می‌دهد و شما را برای یکی از روش‌های زایمان آماده می‌کند. متخصص زنان و زایمان در این زمینه کمک بزرگی خواهد بود؛ زیرا بهترین روش زایمان را با شما به اشتراک می‌گذارد.

سخن آخر

زایمان و بارداری معجزه بزرگی است که نصیب مادران می‌شود و به روش‌های مختلفی قابل انجام است. از دوران قدیم تا به امروز تولد طبیعی بهترین روش زایمان محسوب می‌شد و در حال حاضر به دلیل توسعه تکنولوژی و پیشرفت‌های مختلف حوزه پزشکی، متخصصان از روش‌های جراحی نیز برای تولد نوزاد استفاده می‌کنند.

فرقی ندارد به کدام روش قصد زایمان دارید، در هر حال باید متخصصی را بیابید که بتواند به بهترین شکل ممکن زایمان شما را انجام دهد. کلینیک ناباروری رستاک یکی بهترین کلینیک‌ها در زمینه زایمان سزارین و طبیعی است و بهترین خدمات را در بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. تیم متخصص این کلینیک از بهترین تجهیزات برای زایمان راحت و سریع شما استفاده می‌کند.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »