رابطه جنسی در زمان بارداری و بعد از بارداری  

آیا حاملگی علاقه شما به رابطه جنسی را افزایش داده است یا اینکه برقراری رابطه جنسی در زمان حاملگی آخرین چیزی است که به ذهن شما خطور می‌کند؟ در هر صورت بد نیست اطلاعات کاملی در مورد رابطه جنسی و بارداری داشته باشید تا بتوانید در این دوران خاص سالم بمانید. داشتن رابطه جنسی در دوران حاملگی به طور کامل بی‌خطر است مگر اینکه متخصص بعد از معاینه شما، توصیه کند که از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

نگران نباشید فعالیت جنسی در دوران بارداری به کودک شما هیچ آسیبی نمی‌زند؛ زیرا آلت تناسلی مردان نمی‌تواند فراتر از واژن بانوان نفوذ کند. بنابراین نوزاد درون شکم مادر هرگز متوجه نمی‌شود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. با این حال در دوران بارداری این امکان وجود دارد که میل بانوان تغییر کند و این مسئله امری طبیعی خواهد بود. در این مطلب بیشتر در مورد رابطه جنسی و بارداری توضیح می‌دهیم.

رابطه جنسی در زمان بارداری

تاثیر رابطه جنسی و بارداری

اگر در زمان بارداری خود میل جنسی‌تان تغییر کرده است، نگران نباشید این مسئله امری طبیعی محسوب می‌شود و شما می‌توانید با همسر خود در این باره صحبت کنید. برخی از افراد فعالیت جنسی در دوران بارداری را امری لذت‌بخش می‌دانند و برخی دیگر به هیچ‌وجه نمی‌خواهند این رابطه را در دوران حاملگی خود تجربه کنند.

افراد دسته دوم می‌توانند روش‌های دیگری برای عشق‌ورزی به همسر خود انجام دهند اما مهم‌ترین مسئله در مورد رابطه جنسی و بارداری، مطرح کردن حس‌های واقعی خود با همسر است. در صورتی که شما به صورت طبیعی باردار شده‌اید و روش‌هایی همانند IVF استفاده نکرده‌اید، فعالیت جنسی هیچ عارضه‌ای به همراه نخواهد داشت.

به عبارت دیگر برقراری فعالیت جنسی و ارگاسم برای افرادی که بارداری طبیعی دارند نه باعث سقط جنین می‌شود و نه احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. در اواخر دوره بارداری رسیدن به ارگاسم می‌تواند باعث انقباضات خفیف شود که این موضوع شاید کمی ناراحت‌کنند باشد اما امری طبیعی است.

رابطه جنسی در 3 ماه اول حاملگی

بیشتر افراد طی ماه‌های اولیه بارداری خود متوجه آن نمی‌شوند اما اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تغییرات در 3 ماه اول بارداری رخ می‌دهند. برای مثال میل به رابطه جنسی افراد در همین 3 ماه اولیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد خانم‌ها در دوره اولیه حاملگی خود به برقراری رابطه جنسی علاقه و تمایلی ندارند.

از آنجایی که جنین در رحم و شکم مادر در حال رشد است، مادر به طور دائم احساس خستگی دارد و همین امر باعث می‌شود از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. در ضمن پستان‌های خانم‌ها رشد می‌کنند و برای شیردهی آماده می‌شوند، از این رو در دوره اولیه بارداری بسیار حساس و دردناک خواهند بود.

این درد پستان درست شبیه به دردی است که قبل از عادت ماهانه در سینه‌های خانم‌ها احساس می‌شود. همچنین حالت تهوع و استفراغ نیز از دیگر دلایل اصلی خودداری خانم‌ها از برقراری رابطه جنسی خواهد بود. در برخی موارد شاید خانم‌ها هنوز به برقراری رابطه جنسی علاقه‌مند باشند اما شرایط فیزیکی آنها باعث می‌شود از این نوع رابطه فاصله بگیرند؛ زیرا به زبان بدن خود بیشتر اهمیت می‌دهند.

  مقایسه و تفاوت ‌های IUI و IVF و هر آنچه در مورد آنها باید بدانید

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری خطرآفرین است؟

نوزاد یا جنین در حال رشد در رحم مادر و با مایع آمنیوتیک محافظت می‌شود و عضلات بدن مادر حافظ جایگاه رشد جنین هستند. رابطه جنسی و بارداری هیچ تناقضی با هم ندارند تا زمانی که مادر با عوارض زایمان زودرس، اختلالات مربوط به جفت و غیره روبرو نباشد.

البته بارداری از طریق IUI با بارداری طبیعی متفاوت است، بنابراین فعالیت جنسی در این شرایط شاید کمی خطرآفرین باشد اما به طور کلی افرادی که در دوران حاملگی خود با هیچ عارضه‌ای روبرو نیستند و به طور طبیعی باردار شده‌اند، می‌توانند به فعالیت جنسی خود ادامه دهند.

به طور کلی برقراری رابطه جنسی بر روی جنین هیچ تاثیری ندارد اما نوع برقراری رابطه جنسی و حتی میل جنسی افراد با تغییراتی همراه است. در نظر داشته باشید رابطه جنسی در هیچ مرحله‌ای از حاملگی عادی و طبیعی به کودک و رشد آن آسیبی وارد نمی‌کند.

چه زمانی در دوره بارداری باید از رابطه جنسی پرهیز کنیم؟ 

ارتباط رابطه جنسی و بارداری

طی دوره بارداری خود باید به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید تا ارزیابی‌ها و معاینات الزامی شما را انجام دهند. اگر که پزشک شما تشخیص دهد که با برقراری رابطه جنسی امکان خونریزی شدید وجود دارد، شما باید از فعالیت جنسی در دوره بارداری خودداری کنید.

در ضمن اگر جفت به خوبی تشکیل نشود یا هماتوم رخ دهد برقرار رابطه جنسی می‌تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد، بنابراین در چنین شرایطی نیز بهتر است از رابطه جنسی دوری کنید. در ادامه برخی دیگر از شرایط خاص به منظور پرهیز از رابطه جنسی را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • احتمال بروز عفونت
  • وجود هر نوع مشکل و اختلال در دهانه یا ورودی رحم
  • احتمال خطر زایمان زودرس
  • احتمال خطر سقط جنین
  • تجربه زایمان 2 قلو
  • تجربه زایمان
  • زوجین که همسرشان با افراد دیگر نیز رابطه دارد (ممکن است برخی از بیماری‌های مقاربتی به جنین نیز منتقل شود)
  • خونریزی واژینال بی‌دلیل
  • نشت مایع آمنیوتیک
  • باز شدن بیش حد از دهانه رحم
  • داشتن جفت سر راهی یا جفتی که دهانه رحم را پوشانده باشد
  • سابقه زایمان زودرس

به خاطر داشته باشید تحریک سینه‌ها، ارگاسم خانم‌ها و برخی از هورمون‌های موجود در مایع منی آقایان می‌توانند باعث انقباضات رحمی شوند، بدین ترتیب در برخی موارد متخصص پیشنهاد می‌دهد که زوجین در دوره بارداری از رابطه جنسی خودداری کنند.

موقعیت‌های خوب و بد برقراری رابطه جنسی در دوران حاملگی

با اینکه رابطه جنسی و بارداری با هم تناقضی ندارند و این مسئله برای بیشتر زوجین قابل اجرا است اما این امکان وجود دارد که برقراری رابطه جنسی در دوران حاملگی خیلی آسان نباشد. در واقع طی این دوران باید از موقعیت‌های متفاوتی استفاده کنید تا به جنین آسیبی وارد نشود.

در این دوره شریک‌های جنسی باید برای آزمایش و تست کردن موقعیت‌های مختلفی رابطه جنسی با هم نهایت همکاری را داشته باشند. برقراری رابطه جنسی در اوایل دوره حاملگی ممکن است تا حدودی ناراحت‌کننده باشد. زیرا علاوه بر برآمده شدن شکم سینه‌ها نیز بیش از حد حساس هستند.

  استفاده از روش PGD برای تشخیص بیماری‌های نوزاد

در ضمن طی دوره بارداری نباید فعالیت جنسی خیلی عمیقی انجام دهید؛ زیرا در ممکن است برخی از بانوان اذیت شوند. بهترین موقعیت برای برقراری رابطه جنسی در دوره حاملگی زمانی است زوجین به پهلو بخوابند یا سعی کنند روبروی یکدیگر قرار بگیرند. البته اینکه همسر در پشت خانم قرار بگیرد نیز می‌تواند جزء موقعیت‌های خوب محسوب شود.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

در بخش‌های قبلی نیز ذکر کردیم که برقراری رابطه جنسی در دوران حاملگی باعث سقط جنین نمی‌شود. بیشتر سقط‌ها به دلیل عدم رشد طبیعی جنین رخ می‌دهد. با وجود اینکه بارداری باعث سقط جنین نمی‌شود اما برخی از متخصصان معتقد هستند در اواخر دوره حاملگی نباید رابطه جنسی برقرار کنید.

هورمون‌هایی که در مایع منی مرد وجود دارند ممکن است باعث انقباض رحم خانم شود و مشکلاتی همانند زایمان زودرس را به همراه داشته باشد. از این رو برای حفظ سلامت بیشتر و بهتر جنین توصیه می‌شود در هفته‌های آخر دوره حاملگی خود از برقراری رابطه جنسی دوری کنید.

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران حاملگی باعث زایمان زودرس می‌شود؟

فایده رابطه جنسی و بارداری

بسیاری از مطالعات بر روی رابطه جنسی و بارداری انجام شده‌اند و نتیجه بررسی همه آنها نشان داده است که فعالیت جنسی در دوران بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس هیچ ارتباطی ندارد. با این حال شما باید طبق توصیه و نظر پزشک متخصص خود فعالیت جنسی‌تان را انجام دهید.

در برخی موارد خطر زایمان زودرس بالا است، در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که متخصص توصیه کند زوجین در طول بارداری از رابطه جنسی خودداری کنند. در ضمن این امکان وجود دارد که ارگاسم یا دخول جنسی در اواخر دوره بارداری باعث انقباضات بیش از حد رحم شود.

این انقباضات حالت‌های خفیفی هستند که برخی از خانم‌ها در اواخر دوره بارداری خود تجربه می‌کنند. البته این انقباضات همیشه نشان‌دهنده زایمان زودرس نیستند، بنابراین نباید لازم نیست نگران شوید.

رفع مشکل عدم تمایل به فعالیت جنسی در دوره بارداری

برخی از زوجین در دوره حاملگی با مشکل عدم تمایل خانم به برقراری رابطه جنسی برخورد می‌کنند. بدین ترتیب اگر خانمی در دوره حاملگی خود از فعالیت جنسی اجتناب کند این مسئله امری عادی است و هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت. صمیمیت میان زوجین در برخی موارد بیشتر از رابطه جنسی است.

از این رو برای اینکه بتوانید با این معضل مربوط به رابطه جنسی و بارداری سازگار شوید، باید نیازها و نگرانی‌های خود را به روشی عاشقانه با همسر خود به اشتراک بگذارید. اگر که برقراری رابطه جنسی برای خانم غیرممکن است زوجین می‌توانند از هم‌آغوشی یا ماساژ دادن یکدیگر لذت ببرند.

در نهایت اینکه متخصصان بر این باور هستند که رابطه جنسی باید زمانی انجام شود که بانوان از نظر روحی و البته فیزیکی به طور کامل آماده باشند. گاهی خانم‌ها به دلیل استرس مربوط به بارداری و رشد جنین تمایلات خود را از دست می‌دهند. همسر آنها نیز باید در این مسیر کنار بانوان باشند.

  جراحی میکروسکوپی آقایان

فواید فعالیت جنسی در دوره بارداری

برقراری رابطه جنسی در دوران حاملگی می‌تواند فواید زیادی برای زوجین داشته باشد. برخی از مزایای احتمالی رابطه جنسی و بارداری را در ادامه نام می‌بریم:

  • ارگاسم بهتر و باکیفیت‌تر: افزایش خون در اندام‌تناسلی می‌تواند باعث افزایش تعداد ارگاسم‌های زنان باردار شود.
  • حفظ تناسب اندام: رابطه جنسی باعث می‌شود افراد کالری بسوزانند و این موضوع می‌تواند به تناسب اندام هر 2 طرف کمک کند.
  • نزدیک باقی ماندن زوجین: برخی از زوج‌ها به دلیل فعالیت جنسی خود حتی در دوران بارداری نیز بهم نزدیک خواهند بود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: رابطه جنسی تا حد زیادی مفید است و از سرما خوردگی یا سایر عفونت‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • افزایش شادی و روحیه خوب: ارگاسم اندورفین ترشح می‌کند که این موضوع می‌تواند به مادر و جنین کمک کند تا حس شادی و آرامش بیشتری داشته باشند.

رابطه جنسی بعد از زایمان

مزیت رابطه جنسی و بارداری

اکنون که تا حدودی در مورد رابطه جنسی و بارداری اطلاعات کاملی به دست آوردید، باید در مورد فعالیت جنسی بعد از زایمان نیز اطلاعاتی کسب کنید. همه افرادی که تازه مادر شده‌اند، برای بهبودی کامل خود بعد از زایمان به زمان نیاز دارند.

خانم‌هایی که به تازگی فرزند خود را زایمان کرده‌اند باید زمانی را برای بهبودی یا ترمیم بافت بدن خود، بسته شدن دهانه رحم، توقف خونریزی بعد از زایمان و ترمیم برش‌های حاصل از سزارین یا پارگی‌های واژن در نظر بگیرند. در ادامه بانوان می‌توانند هر زمانی که آماده بودند، فعالیت جنسی خود را از سر بگیرند.

متاسفانه برخی از خانم‌ها در دوره شیردهی یا نگهداری از فرزند نوزاد خود بیش از حد خسته می‌شوند و انرژی زیادی را از دست می‌دهند. در نتیجه عدم تمایل خانم‌ها به برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان امری طبیعی است و مردان باید آنها را درک کنند.

نتیجه‌گیری

در این راهنما توضیح دادیم که رابطه جنسی و بارداری با هم تناقضی ندارند و در بیشتر موارد فعالیت جنسی در دوره حاملگی هیچ خطری برای مادر و نوزاد به همراه نخواهد داشت. البته برخی از موقعیت‌های برقراری رابطه جنسی ممکن است برای دوره حاملگی خطرناک باشند. از این رو به هنگام انتخاب پوزیشن فعالیت جنسی خود دقت زیادی به خرج دهید.

خانم‌ها در طول دوره بارداری یا بعد از زایمان خود با تغییرات مختلفی روبرو هستند که برای بهترین برخورد با این تغییرات باید به سراغ متخصصان حرفه‌ای بارداری و ناباروری بروند. یکی از کلینیک‌های فعال در این حوزه که مشاوره کامل و دقیقی در مورد رابطه جنسی و بارداری در اختیار شما قرار می‌دهد، کلینیک رستاک است که تیم متخصصی از افراد مجرب را شامل می‌شود.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل برای چیست؟
واکسن گارداسیل برای چیست؟

متاسفانه بیماری‌های مختلفی در میان مردم شایع شده‌اند که شاید کمتر از آنچه که باید به آنها توجه شده است. یکی از این بیماری‌های ویروسی و رایج در سال‌های اخیر HPV نام دارد که البته برای آن واکسنی تعبیه و طراحی شده است. در حال حاضر و با توسعه علم

ادامه مطلب »
پریود مردان واقعی است؟
پریود مردان واقعی است؟

وقتی کلمه پریود را می‌شنوید، اغلب خانم‌ها در ذهن شما تداعی می‌شوند؛ زیرا خانم‌ها دارای چرخه ماهانه قاعدگی هستند. با این حال مفهومی به نام پریود مردان نیز وجود دارد که به سلامت مردان و رفاه عاطفی آنها مرتبط است. با اینکه مردان چرخه قاعدگی را به معنای بیولوژیکی تجربه

ادامه مطلب »
واژینیسموس چیست
واژینیسموس چیست؟ وضعیتی رایج اما نادیده گرفته شده

در حوزه سلامت زنان، واژینیسموس یکی از بدفهم‌ترین موضوعات است که برخی از بانوان به دلیل این اختلال سختی‌ زیادی را تحمل کرده‌اند. این اصطلاحی است که امکان دارد بسیاری از افراد شنیده باشند اما همه آنها درک کاملی از این اختلال ندارند. این مسئله باعث شده بسیاری از زنان

ادامه مطلب »